vill ha en häst

E

Ewa Maria

hjälp!!
Jag vill köpa en häst, vad ska jag göra? Jag en gammal skogsmulle som ridit i många år men som rider som en gammal säck.. vill bli duktig, vill börja träna vill ha en lugn, trygg riktig goding. Jag vill ha en häst som jag kan öva på och som jag kan göra roliga saker med.

Man ska ha någon som kan hästar med sig när man köper häst. (Har ingen att ta med mig) Tittade på en häst i helgen, hästen var för duktig för mig.. hur ska man tänka? Jag vill börja träna och vill lära mig massor, skall jag köpa en häst som kan, blir hästen deppig om jag kan för lite?

Jag vill kunna göra både det ena och andra, hjälp

Sv: vill ha en häst

Du kanske ska börja ta lektioner redan innan du hittat någon häst, så får du dels en bra kontakt med instruktören och kan få hjälp och tips när du letar och dels så blir du bättre själv och kan göra dig mer rättvisa när du letar?

Det finns ju många lydiga, snälla läromästare som självklart inte mår dåligt av att du inte rider den perfekt. Vem kan det förresten??
En trygg, snäll, väluppfostrad häst som går stadigt på tygeln är ett tips. Sedan kanske den inte behöver kunna gå St George...

Lycka Till!

Vart bor du? Kanske någon här som har några timmar över som Smulu föreslog.
Annars, försök hitta en bra instruktör som ger lektioner på egna hästar. Börja träna för denna och be h*n om hjälp när du ska titta på egen.

Du får sätta dig ned och skriva vilka egenskaper du önskar på din häst samt dens utbildningsnivå & pris.

Sen skriva ned dina kunskaper och din utbildningsnivå.

Vill du ha en Läromästare så skall du helst ha en lite äldre häst (över 10 år) som är rutinerad och trygg. Samt helt ligga ett eller två snäpp högre än dig utbildningsmässigt.
Är du själv utbildad sk. LC-LC så köp en häst som minst är utbildad till LB-LB.
En bra tränare/instruktör är viktigt för din utveckling.
Den bör vara trafiksäker, lättlastad och skall kunna ridas ut själv & i sällskap.

Hästen ska ta hand om dig så du känner dig trygg & säker.
Köp inte en häst för den hade en snygg färg, eller att den hade ett gulligt gnägg. Var kritisk i ditt letande, se det som en investering.

Samt Veterinärbesikta ALLTID innan köp av en oberoende veterinär, helt på en såkallat ATG klinik eller riktig veterinärstation. du tjänar på det i längden.

Ta med dig någn som vet dina ridkunskaper som te.x en ridlärare/instruktör eller en kompis som vet vad du letar efter & behöver samt vet vad man skall titta på vid hästköp.
Provrid flera gånger, köp inte direkt efter 10 minuters ridning.

Fråga om du kan få ha prövotid, dvs du tar hem hästen och har den som din egen i 2 veckor eller mer och ser om det fungerar mellan er.

Mvh
Spirit

Tack för uttömmande svar. Jag har provridit ett par stycken nu och har hittat en liten goding som jag skall provrida igen. Han är 13 år, lättlastad, lagom pigg, går lätt i form och verkar än så länge vara precis en sådan läromästare som jag letar efter.. Jag fick ett sådant där lyckorus när jag red honom i snöstormen härom dagen. Han var pigg och glad trots snöstorm och småspik, jag kände kemi och tänker på honom hela tiden. Nu ska jag provrida en andra gång med ryttarkamrat med mig, så får vi se, men en riktig goding det var han,,, :banana: :love: :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar