Vill gärna ge strå lusern.

YorkWann

Trådstartare
Hur kan jag ändra om lättast i min foderstat för att få in lite lusern strå (green power) ?

Nu får han 14kg hö
2kg hippo alfa (Vill gärna fortfarande ge honom alfan, nyinköpt säck)
Ska börja ge honom lite tokosel också

Hö värde;
smrp 30 g/kg foder
mj 6,8
Ca2,8
P 1,5
ma 1,4

Tacksam för förslag! :bow:

Sv: Vill gärna ge strå lusern.

Har räknat själv, men blir så osäker, räknar om hundraelva gånger. :crazy:

Någon??

Jag tycker att det är väldigt svårt att räkna när jag inte vet hästens behov , hur mycket den rids, vad det väger, ras, lätt/svårfödd

Vilket lucern green power ska du använda?

å, förlåt :o

Stor nordsvensk, 176cm, ca 950-1ton. Han motioneras/stimuleras 6dagar iveckan. Uteritter, prommenader, tömkörning, longering osv, uppbyggnadsarbete. Har lagt honom på 100-115mj. Lättfödd.

Green Power lucerne är det jag vill ha till.

Har inte räknat exakt nu men om du ger han:

13kg hö
1,5 kg lusern
0,5 kg alfa

Men som sagt, är inte hundra på att alla värden stämmer, vad fick du själv när du räkna?

14kg hö, 2kg lucerne, 1kg alfa. Hade valat ge 1kg av varje och fortfarande 14kg hö. Tyckte ditt var bättre än mitt dock.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 557
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 612
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama