Vill ej äta mineraler/kraftfoder

ThroughMyEyes

Trådstartare
Hejsan

Jag har en ponny som totalt vägrar att äta kraftfoder eller mineraler. Men mineraler är ju jätteviktigt, så nu undrar jag vad man kan göra. Jag är jättetacksam för alla förslag!

Jag har provat vanliga mineralpellets. Mineralpulver och olika smaksatta mineralpellets. Jag har provat att blanda dem med äppelmos (som jag gjorde av enbart äpple, ej socker) - då tar hon dem i munnen, suger av moset och spottar ut pelletsena!

Hon ogillar betfor, så det går inte att blanda med.

Det har fungerat att ta mineralgeggan på lite hö och lura i henne, men nu har hon börjat skaka höet och då far mineralerna iväg.

Jag vet inte vad mera man kan göra :(

Sv: Vill ej äta mineraler/kraftfoder

Behöver hon extra mineraler då? Har du analyserat hö? Förhoppningsvis kan du ju fylla upp behovet där.

behövs mineralerna? Vad har du för värden i höt?

Ingen av mina hästar behöver mineraler då hö och vanlig kraft räcker.

Mineraler är viktigt men om det finns tillräckligt i grovfodret så finns det väl ingen anledning att försöka få i henne? Det är väl bara bra att du slipper ge kraftfoder.

Kraftfoder kan hon säkert vara utan och mår säkert lika bra utan det. ge bara tillräckligt med fibrer/grovfoder.

Om mineraler, har du provat en salt/mineralsten?

Tyvärr är hon så kraftigt överviktig att hon får halm och bara pyttelite hö som har riktigt lågt energivärde.

Jag är lite orolig för att hon ska få mineralbrist. En tjej som hade häst i stallet förut gav inte sin häst mineraler och den åt lera och bajs från de hästar som fick mineraler.

Tyvärr är hon så kraftigt överviktig att hon får halm och bara pyttelite hö som har riktigt lågt energivärde. Kraftfoder fick hon bara för att hon skulle äta upp mineralerna, men det gör hon ju inte endå. (Hon äter inte kraftfoder utan mineraler heller)

Jag är lite orolig för att hon ska få mineralbrist. En tjej som hade häst i stallet förut gav inte sin häst mineraler och den åt lera och bajs från de hästar som fick mineraler.

Fungerar mineralsten då? Hon älskar saltstenar så det kanske går. Är det tillräckligt med mineraler i mineralstenar?

Det finns flytande mineral, som sirap nästan. Jag gav det till en kräsen ponny som var fenomenal på att sortera bort mineralerna ur maten annars.

Okej, ger man det blandat med kraftfoder? Vilken sort i sådana fall? För min ponny äter inte betfor (jag tror det är för att det är så vattnigt.)

Vi blandade det med vanligt pelleterat kraftfoder som hon gillade, men det gick också att hälla direkt i krubban så slickade hon i sig det.

Om hästen är väldigt överviktig och därför får väldigt lite mat så kan det vara värt att se över om hon får tillräckligt med protein. Tydligen (har ingen källa på det just nu) så går det åt energi när hästen bryter ner protein, vilket kan hjälpa vid viktnedgång.
Dessutom har jag (obekräftade) uppgifter om att magnesium och E-vitamin skulle vara extra viktigt för tjockisar.
Sök lite på EMS så hittar du lite info, jag sitter själv och söker säkra källor för att bekräfta ovanstående, då jag också har en tjockis som måste bantas..

Tyvärr är hon så kraftigt överviktig att hon får halm och bara pyttelite hö som har riktigt lågt energivärde. Kraftfoder fick hon bara för att hon skulle äta upp mineralerna, men det gör hon ju inte endå. (Hon äter inte kraftfoder utan mineraler heller)

Fungerar mineralsten då? Hon älskar saltstenar så det kanske går. Är det tillräckligt med mineraler i mineralstenar?

Vad jag vet finns oftast inte tillräckligt för att täcka hela hästens behov om hästen inte får pellets med mineraler eller om höet har väldigt bra med mineraler, men helt klart är ju en sån betydligt bättre än ingenting! Men jag tror inte att de är så lätta att få tag på, fabriken har visst brunnit men jag tror att produktionen skulle komma igång nu i höst.

Om hästen verkligen måste ha dem så kör i dem i vanligt äppelmos, borde ju kunna funka :) Inte det bästa men ibland får man ju göra det nöden kräver. Använde äppelmos när jag ville ha i min häst loppfrön under en period efter att hon haft kolik.

Vad jag har fått lära mig på foderläran så går det åt energi för att bryta ner protein, men om proteinet inte används till att bygga muskler så görs det om till ännu mera fett. Och just nu byggs det inte så mycket muskler för hon har problem med hovarna och kan inte gå på gruset. Men det blir ju bättre och då ***** ska det ridas. Jag vet inte något om de vitaminer du nämnde om de är extra viktiga för bantningsprojekt, men jag ska nog med söka på det. :) Tack för tipset.

Jag prover med rivna äpplen och morötter tillsammans med pulvermineraler, det fungerar just nu i varje fall :D

Så det är därför! Jag tittade efter dem och ingen av de affärer jag besökte hade, de bad mig köpa vanlig saltsten i stället, eller saltsten för vilda djur (älgar, rådjur). Hoppas de kommer igång igen, mineralsten låter så bra, att de själva får välja när de behöver mineraler.

Hon ville inte ha det :/ Pellets var inte okej tyckte hon. Men nu har det fungerat några dagar med rivna morötter och äpplen med pulver-mineraler, hoppas det håller i sig med att fungera :)

Så det är därför! Jag tittade efter dem och ingen av de affärer jag besökte hade, de bad mig köpa vanlig saltsten i stället, eller saltsten för vilda djur (älgar, rådjur). Hoppas de kommer igång igen, mineralsten låter så bra, att de själva får välja när de behöver mineraler.

Hästar kan inte själva känna av mineralbrist :)

Är du säker? Jag har fått berättat för mig att de hästar som börjar äta andra hästars bajs har mineralbrist. Men jag känner ju inte om jag har någon mineralbrist så det verkar ju logiskt att hästar inte gör det heller.

Det var spännande läsning, det är alltid lika kul att upptäcka att något man "vet" är något som någon sagt till en som barn men som är helt åt skogen fel! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Görel
·
Foder & Strö jag har krafts mineraler (blå) till mina hästar + saltsten med selen och ngt annat som jag inte kommer ihåg nu, men min shettis (som har...
Svar
1
· Visningar
1 285
Senast: Filippos
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Foder & Strö Mitt sto bara ill-vägrar äta mineraler. Spelar ingen roll vad jag blandar dem med. Har testat det mesta känns det som. - Betfor -...
2
Svar
26
· Visningar
3 243
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar