Vill börja med specialsök som "hemaktivering"

T

Trossa

Hej! Har försökt söka, men startar nu en egen tråd. :) Sitter hemma med förkylning och vill aktivera min hund lite så han slipper förgås av uttråkan när jag inte orkar gå ut så mycket. Har varit intresserad av specialsök ett tag.

När jag googlar kommer jag bara till kurssidor och det vore säkert kul och nyttigt, men jag tycker jag har hört och läst om att det är många som håller på hemma mest som aktivering. Men hur börjar man? Har läst om att använda pepparströare, verkar fiffigt men just här och nu har jag bara material att göra tygpåsar. Om nu hunden ska söka te, vad ska det vara i övriga påsar? Ingenting eller en och samma annan sak? Om det nu funkar med tygpåsar.

Hunden är inklickad, men som ni förstår står jag på noll i övrigt.

Är nu svaret att vi måste gå kurs så är det väl det :D men om någon har tips (eller länk, utanför forumet eller inom) så blir jag jättetacksam. :)

Och jag har en sheltie, jag vet att man alltid undrar. ;)

Sv: Vill börja med specialsök som "hemaktivering"

Jag har bara kört för ren hemma-aktivering, så om du vill ta det vidare sen kanske det inte är det bästa att lyssna på mina råd om just specialsök ;) Men som sagt, som en kul grej hemma funkar det bra för oss.

Jag har kört med en tepåse. Började med att lägga tepåse framför hunden och klicka vid intresse. Så småningom klickade jag även in att han skulle lägga sig för att markera, men det är ju helt en smaksak. Nån typ av "regel" för markering är ju bra iaf.
När det satt började jag växla mellan att gömma tepåsen runtom i lägenheten så han fick leta rätt på den, och att gömma tepåsen i en tesil och sprida ut tillsammans med ett gäng tomma tesilar. Självklart lär det gå lika bra med tygpåsar.
Nästa steg är väl att få in andra lukter. Kaffe eller örter vet jag är vanliga alternativ.

Vi kommer inte att ta det nämnvärt vidare, det där blir en alldeles lagom start för oss. Tack för svaret! :)

Jag var på specialsök kurs för ett år sedan. Då körde vi med snusdosor som man tvättat ur, borrat hål i och lagt in ex. jordnötsolja i. Jag har fortsatt köra på det för det har funkat superbra för oss! Nu kan mina hundar markera kanel utan krångel. :) De bästa snusdosorna har varit Granit för att de har lock på som man kan ta av och på, så minimeras risken att lukterna ska smitta mellan dosorna.

Man kan även köpa.. nu minns jag inte vad det heter men sådana vita klister-grejjer man sätter under möbler för att de inte ska glida runt (som kan köpas i de flesta affärer) och sätta fast ett par på väggen. En av dem ska lukta du, de andra får man ta i med handskar för att undvika att lägga din lukt på alla. Sen kan man lära hunden att söka upp din lukt!

Du kan även prova lära in att hunden ska söka upp dina nycklar, mobiltelefon etc.

Som Jenka säger så låter du hunden nosa -klick. Men kom ihåg att det kan ta ett tag innan de fattar vad du vill av dem. Mina hundar verkade glömma av mitt i vad de fick belöning för och trodde att man skulle nosdutta istället! Så det var ganska jobbigt när de gjort rätt markering fem gånger i rad och sen plötsligt markerar de varenda dosa som man lägger framför dem :grin:

Snusdosor vad smart. Gillade grejen med möbeltassar också (för det är väl såna), det måste jag komma ihåg.

Som Jenka säger så låter du hunden nosa -klick. Men kom ihåg att det kan ta ett tag innan de fattar vad du vill av dem. Mina hundar verkade glömma av mitt i vad de fick belöning för och trodde att man skulle nosdutta istället! Så det var ganska jobbigt när de gjort rätt markering fem gånger i rad och sen plötsligt markerar de varenda dosa som man lägger framför dem :grin:

Alltså jag tror att det är precis vad som hänt. :o Jag har övat nosdutt sedan tidigare, och när jag i morse såg på gårdagens träning i backspegeln så insåg jag att det var ju "bara" det han utförde i går... Ska lägga ut tepåsen lite mer "random" och i smyg nu för att invänta att han mer råkar nosa upp den.

Snusdosor vad smart. Gillade grejen med möbeltassar också (för det är väl såna), det måste jag komma ihåg.

Jaaaaaa möbeltassar heter de ju :o jag får skylla på att jag har en sheltievalp hemma som inte låter mig sova helt ;)

Alltså jag tror att det är precis vad som hänt. :o Jag har övat nosdutt sedan tidigare, och när jag i morse såg på gårdagens träning i backspegeln så insåg jag att det var ju "bara" det han utförde i går... Ska lägga ut tepåsen lite mer "random" och i smyg nu för att invänta att han mer råkar nosa upp den.

Jag men då vet jag att jag inte är ensam om det! :D Blev så fundersam i början för det gick så himla bra först och sen plötsligt gissade de hej vilt! Det var samma sak på kursen och jag var faktiskt inte nöjd med den för jag såg att de gissade mest. Det var efter kursens slut som jag insåg att de glömde bort vad de fick belöning för. Men om man håller på tillräckligt ofta så verkar poletten trilla ned! :)

Ja man måste på något sätt se till att de kopplar på näsan också.

Jaaaaaa möbeltassar heter de ju :o jag får skylla på att jag har en sheltievalp hemma som inte låter mig sova helt ;)

Oh, ja det får du faktiskt! Vad kul.

Japp, vi ska testa vidare med detta nu så får vi se. :)

Bo försöker oxå. Och även E är inklickad på target, så jag försöker gömma tepåsen lite hrann men ändå lätt :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Övr. Hund Har filat lite på det nu sen helgen, men kommer inte riktigt på något bra. Hunden är runt 18 månader, tik, stående fågelhund...
2
Svar
27
· Visningar
3 466
Senast: lady_vip
·
M
Övr. Hund Nu behöver jag lite råd från klokt bukefolk. (Vill börja med att tillägga att vi skall börja individuella kurser med inriktning på lösa...
Svar
6
· Visningar
1 382
Senast: Aliide
·
A
Hundavel & Ras Startade nyss en tråd om Berner Sennen, men får ge upp den tanken för nu eftersom jag har en hundrädd förälder jag måste gå till mötes...
2
Svar
31
· Visningar
13 652
Senast: annibanni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka