Vill åka med huvet under bommen!

M

miisen80

Var och hämtade min nya häst häromdagen. Fick då reda på att hon stoppar huvudet under bommen när hon åker :crazy:

Mycket riktigt, hann inte lasta förren hon körde ner skallen i golvet, fick upp huvet på henne igen men 2 min senare var det samma visa igen.

Kan bara binda upp henne i bommen och det hjälper ju föga. Funderar på att hänga något slags skynke från bommen och ner för att hindra henne.

Någon som varit med om detta tidigare?
Några tips?

Sv: Vill åka med huvet under bommen!

Bind henne inte i bommen utan längst fram i transporten (i alla fall på Umesläp finns en ring just under framfönstret för detta behov). Grimskaftet bör vara lånt nog så att hästen kan pendla med sitt huvud och därmed lättare hålla balansen men kort nog så att den absolut inte kan köra bak huvudet under bommen.

Bind henne inte i bommen utan längst fram i transporten (i alla fall på Umesläp finns en ring just under framfönstret för detta behov). Grimskaftet bör vara lånt nog så att hästen kan pendla med sitt huvud och därmed lättare hålla balansen men kort nog så att den absolut inte kan köra bak huvudet under bommen.

Det hade ju varit det bästa men har inte den möjligheten i mitt släp. Ska kolla upp om man kanske kan sätta dit en ring där.

Känner en som hade samma problem och de byggde en dörr under bommen. Blev kanon ;).
Hästen hade dessutom en tendens att veva med frambenet "runt" mellanväggen så de slog två flugor i en smäll!
Dörren blev jättestabil, men man måste naturligvis vara lite händig för att bygga något sådant.
Hade gärna haft en sådan i mitt släp, trots att jag inte har några problem.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 669
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama