Whirlie
Trådstartare
Jag ska åka och träna i helgen och har ordnat sambo-sällskap och transport. Åker sällan iväg med transporten och känner mig lite osäker och ringrostig i denna fråga. Vilket täcke ska jag använda i transporten? Det kommer vara runt -5 grader och molnigt enligt väderleksrapporten. Resan kommer vara ca. 1 timme enkel väg.
Det är ett oklippt halvblod som har ett fodrat vintertäcke på sig både inne och ute, har haft samma täcke hela vintern. Ska jag tranportera med samma vintertäcke eller blir det varmt i transporten så det blir för tjockt? Hästen brukar bli lite uppstressad och svettas lätt i transporten.
Träningen kommer vara ganska hård, så det finns risk att hästen blir svettig av träningen. Känns då dumt att lägga på ett vintertäcke som inte andas.
Hur tänker ni när ni transporterar era hästar?
Det är ett oklippt halvblod som har ett fodrat vintertäcke på sig både inne och ute, har haft samma täcke hela vintern. Ska jag tranportera med samma vintertäcke eller blir det varmt i transporten så det blir för tjockt? Hästen brukar bli lite uppstressad och svettas lätt i transporten.
Träningen kommer vara ganska hård, så det finns risk att hästen blir svettig av träningen. Känns då dumt att lägga på ett vintertäcke som inte andas.
Hur tänker ni när ni transporterar era hästar?