Vilket täcke vid transport?

Whirlie

Trådstartare
Jag ska åka och träna i helgen och har ordnat sambo-sällskap och transport. Åker sällan iväg med transporten och känner mig lite osäker och ringrostig i denna fråga. Vilket täcke ska jag använda i transporten? Det kommer vara runt -5 grader och molnigt enligt väderleksrapporten. Resan kommer vara ca. 1 timme enkel väg.

Det är ett oklippt halvblod som har ett fodrat vintertäcke på sig både inne och ute, har haft samma täcke hela vintern. Ska jag tranportera med samma vintertäcke eller blir det varmt i transporten så det blir för tjockt? Hästen brukar bli lite uppstressad och svettas lätt i transporten.

Träningen kommer vara ganska hård, så det finns risk att hästen blir svettig av träningen. Känns då dumt att lägga på ett vintertäcke som inte andas.

Hur tänker ni när ni transporterar era hästar?

Sv: Vilket täcke vid transport?

När du åker dit så får du ju ha ett tjockt täcke, efetrsom det är så kallt. Efter träningspasset kan du ju lägga på din häst en ylletäcke som får suga upp all svett, innan du lägger på det tjocka igen för hemfärd :)

Jag brukar ha ett fleecetäcke med hals underst ifall de skulle svettas och ett tunnare thermotäcke över 150-200 g och på vägen hem ett tjockt ulltäcke eller ev, fleece + thermotäcke.

jag brukar ha ett utetäcke på vägen dit och fleece+ylle med hals på vägen hem vid de här temperaturerna.
är hästen torr och fin så ylle eller fleece + utetäcket.
har faktiskt ett utetäcke som bara används till transporter, gud så förnäm jag är :p

Jag brukar oftast ha bara ett fleecetäcke. Ett med hals ifall det är extra kallt. Pållen har en viss tendens att stimma en del i transporten och är oftast lite svett då vi kommer fram. Skulle jag tarnsportera honom i vintertäcke skulle jah förmodligen bara hitta en blöt lite hög i transporten;)

*lånar knapp*

Jag utvecklar frågan lite :angel:
Hur länge har ni ylletäcke i transporten? temperaturer tänker jag på då...
Har ni ylletäcket som svett- och transporttäcke även på sommaren? Eller har ni ingenting då?

Jag har kört vanligt utetäcke i transporten dit, och svett-täcke (fleece) + utetäcke hem. Men inte vet jag om det är "rätt".
Min häst lever fortfarande i alla fall :angel: .

*Tuva har för första gången helklippt en häst och har noll koll på täcken*

*snortråd lite grann*

Det är så att jag ska transportera min flicka nu nästa helg.
Hon har gått otäckt nu i vinter (men har börjat fälla).
Hon kommer åka några mil det tar väl ca 30-45 min skulle jag tippa.
När hon arbetar har hon lätt för att bli svettig.
Tycker ni jag bör låta henne åka naken eller låta henne ha flecetäcket på?
Har kört henne två gånger innan men det var på sommaren och första gången i mer stressat läge så hon svettades lite men lugnade ner sig sen.

vid ca 10 plus skulle jag tro brukar jag byta till ngt tunnare täcke typ fleece.

på sommaren har jag antingen bomullstäcke eller svettäcke (nät m frotté på ryggen). är det riktigt varmt kör vi utan täcke

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar