Vilket ska jag välja??

martha

Trådstartare
Nu har jag fått 4 alternativ(det finns flera)

Har ju som sagt blandad kompott av hästar...

Han tar inte mineralanalys på alla, men säger att dom gödslar lika och de analyser han tar som är fullständiga brukar ligga ganska så lika...såhär ser ett ut (mineraler)
Kalcium 2,2
fosfor 1.3
magn 0.7
kalium 11.7

Analys 1
Ts 67
smrb 51
MJ 6,9

Analys 2
67 TS
smrb 47
MJ 7,3

Analys 3
69 Ts
smrb 43
MJ 6.9

Analys 4
67 TS
33 smrb
7,5 MJ

Detta är per kg foder
..och han har mer att erbjuda, andraskördens analyser är på väg ......han är väldigt noga med intagningen av fodret och lägger alltid 14 lager plast...

Se så...kom igen nu :bow: :bow:
 
Jag skulle välja nr 1 som har en kvot över 7 iom att de flesta hästarna är unga eller i avel.
 
ok.....men blir inte dom andra feta då??? å andra sidan så är en del ganska så skrangliga ( mina egna ser ut som julgrisar :crazy:)
 
ok.....men blir inte dom andra feta då??? å andra sidan så är en del ganska så skrangliga ( mina egna ser ut som julgrisar :crazy:)

fodra med krafft ponny åt de som blir för "feta" av höet.. K-ponny har en ganska låg kvot så det kompletterar bra..
 
Ettan har ju (tillsammans med trean) lägst energi så varför skulle de bli feta?

Praktiskt att få välja! :)
 
Blir de feta får de för mycket energi, och energin låg ju inte så långt ifrån varandra.
 
Jag har räknat lite själv och tror kanske att trean är "bäst"....svårt men jag har räknat på 10 kg men dom har ju istort sätt fri tillgång...en del äter mer andra mindre, fast märker jag att det inte funkar så kan jag ju bara byta till nästa leverans...annars har han så jag jkan ha samma hö hela säsongen....kanoners....vart har han vart i hela mitt liv :D :D
 
Jag måste ju säga så här rakt av att foder 4 är ju en "dark horse" i sig. Detta kan ju faktiskt vara det man ska välja..... :smirk:
 
Varför använda ett grovfoder med så låg kvot som 4,5 när man har avelsdjur och unghästar? Det blir j-kligt dyrt med proteinfoder. Nr 2 och 3 har ju lägre kvoter, men fortfarande över 6.
 
Hnnn, men tycker ni att 3:an är ett bra val om man inte fokuserar på nån speciell grupp häst(unghäst)då blir det kanske en mer jämn nivå på tillskott av kraftfoder istället för att det blir alldeles för mycket till de äldre och för lite till de yngre :confused:..eller tvärsom...

egentligen skulle man ju dela på leveransen, han gör även mindre bal än 400 kg...fast det blir ju dyrare då :angel: och om jag ändå klarar mig på samma hö så är väl det onödigt...
 
Här får man ju faktiskt sätta sig och räkna. Men tanke på att 4 har högst energivärde så ska ju detta värderas i kronor. Detta kan ju göra att totalfoderstaten blir billigare trots att du får pytsa till extra protein iform av soja.

Fråga 1. Vad kostar det att pytsa till 20g smbrp/kgts för att komma upp i tex foder 2:s nivå.

Fråga 2. Hur mycket kostar det att INTE få 0,2MJ/kgts gratis om vi jämför med foder 2?

Fråga 3. Tar han betalt per MJ, per g smbrp, per kg foder eller per kg ts

Fråga 4. Trots bra foder, kan det vara så att martha tvingas ändå ge kraftfoder i någon form? ( individuella hästar, foderstaten behöver kanske justeras efter ett tag osv)
 
Per kg foder betalar jag 1.45 hemkört + moms...han har ca 6 mil hit..

Jag blir bara mer o mer vilsen...1:an tycker jag är lite väl bra....men nu vimlar jag mellan 2:an o trean...och jag ska ringa idag för i morrn kommer han :crazy:
 
Då är det ju bara att räkna vilket som blir lönsammast och ställa detta i relation till hästarnas behov :)
 
men vad är dyrast?? att lägga på protein eller energi??
jag har aldrig varit speciellt ekonomiskt lagd :angel:
fast å andra sidan så är det ju oftast fler som behöver mer energi än de som behöver mer protein(fölston åker ev bort senare i höst)
ska höra om han har nåt liknande men med mera energi kanske....hmmm, lättare egentligen att ha bara ett enda hö att välja på :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
S
Foder & Strö Hej, tänkte jag kanske kunde få lite hjälp här. En av hästarna fick fång på betet i somras. Har gått på oanalyserat torrhö sedan...
2
Svar
20
· Visningar
4 512
Senast: a1agnlju
·
S
Foder & Strö Måste köpa hösilage nu och har fått detta svaret på värderna på deras olika partier dom har på lager. Parti 1...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: IrishCobTinker
·
Foder & Strö nu har bonden fått hem analysen på hösilaget. tyvärr hade inte han skickat in på mineraler. men eftersom det sades att det inte skulle...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Thesen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp