Vilket silage ska jag välja

Shaggy

Trådstartare
Jag har just fått reda på de olika protein/energi kvoter jag kan få på det silage jag beställt.
Alt. nr 1 ger en kvot på 6,28
Alt. nr 2 ger en kvot på 8,9

Nu funderar jag på vilket jag ska välja. Hästen behöver rätt mycket protein och jag vill ge BARA hö i vinter (hon mår så mycket bättre då) vilket gör att Alt. 1 känns lite klent men en kvot på 8,9 känns som lite i överkant. Jag vet att folk säger att kommer proteinet bara från grovfodret så gör det inget men ändå.
Har övriga värden på det första partiet men inte på det andra och dom känns inte som så viktiga just nu, jag lägger helt enkelt på mer silage om inte energin räcker på annat sätt.
Hmm måste bestämma mig snart. Snälla ge mig råd
 
Ocj jag hade valt hösilage nummer 1 ;). Hade ett hö med en kvot på 10 i höstas och min pålle tog sig aldrig riktigt. Efter mycket funderande och hjälp bl.a. härifrån har vi nog kommit på att det just var kvoten som var boven.

Men annars kan du väl ta hö nummer 2 och byta ut lite hö mot halm så sänks ju kvoten.
 
Nu blev jag ju mycket klokare ;).
Är inne på silage 2 utan halm. Hästen har hosta och jag vill inte ge henne något "torrt" foder i vinter. Räknar även blötlagd halm som torrt (just nu).
 
Jag hade valt nr 2. Men tycker det beror på TS-halt och värdena.

Är det för dåligt är det ju möjligt att hästen inte får i sig tillräckligt. Då hade jag hellre gett nr 1 + lucern.
 
Jag vet faktiskt intehur mycket men gissar att hon behöver mellan 7 och 7,5. Har haft henne på en kvot på 6 och det var inte särskilt bra. Provade att höja till 6,4 men det var också för lågt. I vintras har jag fodrat genom att titta på hästen. Det var ingen större ide att analysera höt eftersom vi bytte från fjolårs hö och sen bytte gärden för ofta. Däremot vet jag att det var mycket protein i det höt. Den killen kan ta bra hö och hästarna var kanonfina. Sen ska vi inte tala om det stall jag stod i under våren :crazy: där gick det åt MYCKET proteinfoder. Så nu fixar jag hem mitt foder själv trots att jag bytt stall igen.
 
Jamen då låter det ju bra med hö nummer 2. Jag utgick ifrån mig själv och eftersom jag gissar att det var den höga kvoten som var problem för min pålle så hade hö 1 varit precis lagom för oss.

Hoppas pållen gillar hösilaget!
 
jag hade valt nr 1, såtillvida att det inte är ett avelssto. överskott av protein är inte heller bra
 
är du säker på att det är proteinkvoten som gör att hon inte fungerade då? det finns mycket annat som spelar in också
 
Vad är det för ts-halt på silagen? Den kan ju också vara utslagsgivande. :idea:

mvh Jessica
 
Hmm minns faktiskt inte riktigt, men det är från samma ställe och han borde torka alltsammans till ungefär samma TS.
Jag kommer att ge mycket grovfoder så hon kommer nog inte få för lite strå iallafall.
Det lutar åt att jag tar det med högre kvot. Har bett om alla värden på det.
 
Det är förhållandet mellan protein och energi i fodret.

Det ideala höet t.ex. innehåller 6 gånger mer protein än energi för att hästen ska kunna tillgodogöra sig allt på bästa sätt.

Om höet har en lägre kvot än så (väldigt vanligt) får hästen svårt att bygga muskler, eftersom det krävs protein till det. Det är då man får lägga till kraftfoder för att höja kvoten. Fattas det väldigt mycket protein får man ta till "rena" proteinfoder som t.ex. soja.
 
Man får lämna in lite hö till ett lab som kan analysera höet och ta reda på hur mycket protein och energi det innehåller.
 
Det beror på vilket lab du använder och vad du vill ha ut av analysen. Kolla på Analycens hemsida t.ex.

Ofta kan man välja om man bara vill veta protein- och energihalten, eller om man även vill veta mineralhalterna i höet.
Det bästa är ju naturligtvis att ta en fullständig analys, så vet man även vilket mineralfoder man behöver komplettera med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 704
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp