Vilket sadelmärke kan passa? Eller är en kameldrivarkudde bästa?

Funderingar

Trådstartare
Nu vill jag ha hjälp! Har plöjt igenom både dyrare och billigare varianter på sadlar och hittar ingen som sitter optimalt på denna rygg och passar till min rumpa :banghead:

Kort, rak rygg, hög och bred manke. Skuldrorna är en del av hästen som också är utsatta, sadlarna ligger över dessa och jag blir tokig på det här! För att inte trycka på ryggraden eller dess ligament så måste ryggradskanalen vara minst 4 fingrars bredd. Hästen har 125/135cm i täcken, men jag behöver en sadel som passar till en 36/38 rumpa (17-17,5"?)
Endera så är sadlarna för smala, för långa, för små till mig, ligger på skuldrorna, kanalen under för smal......:banghead:
Har provat zaldi, wintec, en massa märkeslösa, thorowgood och en hel del andra som jag inte kommer ihåg märket på mera.

Eller ska jag skippa sadel helt och hållet och sy en egen "kameldrivarkudde" att rida i istället? :laugh:

In med alla era tips på sadelmärken som jag kan prova! :)

Nu vill jag ha hjälp! Har plöjt igenom både dyrare och billigare varianter på sadlar och hittar ingen som sitter optimalt på denna rygg och passar till min rumpa :banghead:

Kort, rak rygg, hög och bred manke. Skuldrorna är en del av hästen som också är utsatta, sadlarna ligger över dessa och jag blir tokig på det här! För att inte trycka på ryggraden eller dess ligament så måste ryggradskanalen vara minst 4 fingrars bredd. Hästen har 125/135cm i täcken, men jag behöver en sadel som passar till en 36/38 rumpa (17-17,5"?)
Endera så är sadlarna för smala, för långa, för små till mig, ligger på skuldrorna, kanalen under för smal......:banghead:
Har provat zaldi, wintec, en massa märkeslösa, thorowgood och en hel del andra som jag inte kommer ihåg märket på mera.

Eller ska jag skippa sadel helt och hållet och sy en egen "kameldrivarkudde" att rida i istället? :laugh:

In med alla era tips på sadelmärken som jag kan prova! :)
prestige arezzo? bred kanal, rak bom med rundbossa och relaktivt flat sits, cutback och öppet framvalv.

Välkommen till sadeldjungeln!

Har själv en arab dvs kort rygg (anläggningsyta på sadel max 43 cm), bred rygg (xxxw) och överbyggd. Enligt sadelutprovare behöver hon minst 5 fingrars kanal, dessutom. Lägg till ett sadelgjordsläge som inte alls matchar sadelläget... Nu har jag turen att kunna sitta i en 16.5 tums sadel, 17 tum har hittills varit för långa varenda en.

På min funkar en måttbeställd Jensen classic hyffsat, men den klarar ju inte mankar så bra. Men jag tror de har sadlar som funkar med höga mankar också.

/Lavinia, som gav upp och måttbeställde efter några års jakt och sadelbytande

Hur är Knights sadlarna? Har blivit erbjuden en sådan, dressyrmodell, via nätet, men vet ingenting om dessa överhuvudtaget :confused: Går det att byta järn i dem, någon som vet? Vad ligger dom i för prisklass? Denna skulle de ha 2000kr för, begagnad men jättelite använd.

knights är ganska långa i anläggnings ytan tycker jag, och har bred sits. utbytbara koppjärn har de lite nyare i alla fall.

provade en knights arragon till min bredbogade och rakryggade häst, var för smal och hade lite långa ortspetsar men trevlig kvalitet. jobbigt stora knästöd och för bred sits tyvärr.

Hur är en Pfiff pilot då? Någon som har erfarenhet av dessa? Passar till vilka sorts ryggar? Kvalite? osv. Vad ligger priserna på nya/begagnade?

Välkommen till sadeldjungeln!

Har själv en arab dvs kort rygg (anläggningsyta på sadel max 43 cm), bred rygg (xxxw) och överbyggd. Enligt sadelutprovare behöver hon minst 5 fingrars kanal, dessutom. Lägg till ett sadelgjordsläge som inte alls matchar sadelläget... Nu har jag turen att kunna sitta i en 16.5 tums sadel, 17 tum har hittills varit för långa varenda en.

På min funkar en måttbeställd Jensen classic hyffsat, men den klarar ju inte mankar så bra. Men jag tror de har sadlar som funkar med höga mankar också.

/Lavinia, som gav upp och måttbeställde efter några års jakt och sadelbytande
Nöjd med din Jensen? Vad har de för bom? Vem provade ut?

Hur är en Pfiff pilot då? Någon som har erfarenhet av dessa? Passar till vilka sorts ryggar? Kvalite? osv. Vad ligger priserna på nya/begagnade?
Passar rakare typ av ryggar. Tror de klarar lite överbyggdhet också då de lätt svänger av i bossorna längst bak. Har cutback och passar alltså även högre manke. Bred kanal. Ullstoppade. Nypris runt 10K. Begagnat beror ju på skick och marknad, men runt 5-6K. Går att byta bomvidd men måste då skickas till fabriken i Tjeckien för ombyggnad.
Pfiffs sadlar = Kentaur.

Nöjd med din Jensen? Vad har de för bom? Vem provade ut?

Hej!

Ja, jag är nöjd, sadeln är tokskön att rida i. Fröken har såklart ändrats sen vi provade ut den (surprice!) men den verkar funka ok ändå. Bommen är tydligen laminerat trä med stålfjäderförstärkning, vad det nu innebär. Deras utprovare i Sthmsområdet måttade ut den. Kolla Jensen sport så hittar du :-).

/Lavinia

Knights Lady Hawk är inte så lång. En skön sadel utan jättestöd och med utbytbart koppjärn. Hade en 16,5 som jag trivdes väldigt bra i.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 191
Senast: super
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka