Vilket multivitamintillskott är bäst?

fourlegs

Trådstartare
har suttit och jämfört lite olika vitamintillskott och förundras över de olika innehållen - dvs mängden vitaminer som finns i de olika produkterna.
Jag ger en foderstat (fritt hösilage, 2 kg Spannex lusern) där behov av Ca, P, Mg är uppfyllda och i hyfsad balans så detta behövs inte mer av.
Vilken av alla vitamin tillskott är bäst lämpad för häst egentligen? Nån som har koll på detta? Vill gärna ge nu på vårvintern.
Har jämfört tex Vimital multivitamin, BioVimin, Kraffts

Sv: Vilket multivitamintillskott är bäst?

Menar du vitaminer som du skriver eller kan du ha råkat blanda ihop det med mineraler? Eftersom du skriver om Ca, P, Mg tänkte jag.

Det jag fått lära mig är att hästar producerar de flesta vitaminer själv (och har svårt att ta upp dom utifrån), bortsett från A-vitamin, E-vitamin och D-vitamin.
Jag ger bara e-vitamin extra, lite morötter också.
Och mineraler såklart, utifrån behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av Vitamin A 7500 ie/100kg Vitamin D 900-1200 ie/100kg Vitamin E 120-160...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama