vilket märke säljer endast vetekli utan andra tillsatser??

JessicaM

Trådstartare
Försökt o googlat ihjäl mig på detta men jag hittar inget!!

Jag är ute efter Vetekli foder till min häst, bara vetekli inte ditten o datten i utan bara vetekli hehe. Någon som vet något märke som säljer det???

Tacksam för tips :bow:

Sv: vilket märke säljer endast vetekli utan andra tillsatser??

Granngården säljer vetekli. Vanliga säckar som inte är något "märke" utan bara rent vetekli. Typ samma säckar som korn..

De flesta foderförsäljare har det här.

Granngården säljer vetekli. Vanliga säckar som inte är något "märke" utan bara rent vetekli. Typ samma säckar som korn..

De flesta foderförsäljare har det här.

ahaaaaa *skäms lite* :D Vet du hur många kg det är i en säck??

Tror de väger 15 kg men volymässigt är det lika stora säckar som 20-25 kg säckar med korn. Vetekli väger ju ingenting nästan.

Hur mkt på ett ungefär brukar man ge. Jag har analyserat foderstaten ifall någon vill se den :)

Tänk på att vetekli behöver blandas med något. Det är ganska strävt och många hästar ratar det. Det dammar också så man bör blöta det innan man ger det. Hur mycket du behöver ge beror ju på foderstaten i övrigt.
Du kan inte ge lucern istället? Det är ju betydligt mycket bättre för hästen så att den slipper stärkelsen i veteklit.
Våra hästar blir överpigga på vetekli. Det är också något som kan vara bra att tänka på i valet av foder.

Jag har en fråga ang. vetekli. Jag har räknat foderstater åt mina hästar enligt Hippocampus, och fått ut att de bör äta ca 9 kg hö och 11 g (ett halvt dosmått) seloE per dag. Problemet är väl att jag inte vet hur jag ska ge seloE:n, eftersom det är pulver. Funderade då på att blanda det i vetekli, men eftersom vetekli är proteinrikt tvekar jag, jag har nämligen redan ett väldigt stort överskott av protein i foderstaterna. Min kvot Ca/P ligger lite högt och får bättre värde vid tillskott av 100 g vetekli per dag, men då ökar alltså också proteinet.

Vad tycker ni, bör jag kunna ge det ändå?

100g vetekli kan inte öka protinet så hemskt mkt att det skulle påverka

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 565
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 968
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka