Vilket "magmedel" är bäst till klurig mage?

H

Hippo

Halloj!

I dag har min unghingst, 8 månader gammal, fått lite problem med sin mage. Allt verkar ha varit okej under natten och han åt frukost som vanligt, men när jag kom ner till stallet på e.m. hade han lättare koliksymtom. Han la sig och rullade över på sidan, ville inte äta och inte dia (han är inte avvand från stoet ännu) men verkade lugn och pigg. Nu har jag precis kommit upp från hagen där jag har stått och iakttagit honom under en och en halv timme och nu lägger han sig inte ner längre, han äter, diar, leker och är pigg i ögonen. Normal temp, livliga tarmljud på alla fyra hörn och bra cirkulation. MEN han är lös i magen. Inte som diarré utan det såg ut som en koblaffa. Veterinären och jag är överens om att avvakta men jag som nästan förlorade ett sto i förstoppningskolik i början av januari är inte lugn.....

Jag tänkte ge honom lite magmedel i kväll och har både Probimin och Kraffts magtarm hemma. Vad tror ni är bäst att ge? Andra tips och råd? Varför måste jag alltid bli så orolig när det är något knas med hästarna, vore så skönt om man kunde vara lugn som en filbunke.....

Sv: Vilket "magmedel" är bäst till klurig mage?

Hej. jag rider en islänning som har kolik, och han äter krafts magotarm pulver, det är i alla fall bra för honom. det neutraliserar hans mage så bajset blir normalt. hoppas det ska gå bra med din lilla häst! :) Jenny

Sv: Vilket "magmedel" är bäst till klurig mage?

Jag har haft samma problem med min lilla flicka, men gav henne då vanlig bak-jäst som finns att köpa i mat affärer, ca 25g färsk jäst/dag, hon blev snabbt bra igen :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka