Vilket liniment och varför

carlssonpataket

Trådstartare
Vilket liniment använder ni och varför? - har ni olika på ben vs muskler på hästen? Enbart värmande eller sådant som är kylande och sedan värmande, eller tvärtom?
Riktig blistervarning på styrkan eller är det vanlig snäll arnika som är nr 1?

Känns som om alla har sina idéer och favoriter.
Nyfiken - varför gör ni som ni gör och varför har ni det ni har? :d

De få gånger jag använder liniment använder jag arnikaliniment. Det är vad jag använder på mig själv också (hästarnas arnikaliniment alltså) vid behov. Det är snällt men mycket effektivt både på hästar och människor och jag ser ingen anledning till att använda starkare saker än så. Benhinneinflammation (på mig) försvinner på ett dygn ungefär. Även arnikaliniment kan ge blistringsskador om det används fel så man ska veta vad man gör om man använder liniment.

Använder bara Dr Schaette på muskelaturen de få ggr jag använder liniment. På benen använder jag aldrig något. Skulle jag använda något skulle det nog vara radital för värme utan lindor och för kyla någon slags gelé typ greenguard !

På ben använder jag kylande, kommer inte ihåg vilken sort men är i en sprayflaska, har testat på mig själv för att kyla skador och tycker den funkar bäst.
Muskler har jag Dr Schaette till, luktar gott och får det oftast gratis.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 473
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar