Jag har de senaste åren fodrat med i princip enbart fri tillgång till bra hösilage plus lite krubbskrammel (merparten lusern, plus pelletsmineraler och en gnutta havrekross för smaklighetens skull), så jag har inte behövt sätta mig in i vilka kraftfodersorter som ligger lågt i totala mängden kolhydrater. Det jag har koll på är att Vitafor Derby har väldigt lågt stärkelseinnehåll, men där finns ju ändå en del socker. (tyvärr hade åf inget hemma av det när jag var där idag)
Eftersom behov har uppstått (en 24-årig ponny med trolig EMS - har haft fång - som behöver öka i vikt) så undrar jag om ni känner till om det finns något energifoder (proteinbehovet är täckt med råge) som har lägre totalt kolhydratinnehåll än nämnda Derby?
Ponnyn är måttligt förtjust i lusern, så jag behöver något att komplettera detta med. Och jag har tidigare inte haft något bra resultat av att ge olja, så det hoppar jag nog över.
Eftersom behov har uppstått (en 24-årig ponny med trolig EMS - har haft fång - som behöver öka i vikt) så undrar jag om ni känner till om det finns något energifoder (proteinbehovet är täckt med råge) som har lägre totalt kolhydratinnehåll än nämnda Derby?
Ponnyn är måttligt förtjust i lusern, så jag behöver något att komplettera detta med. Och jag har tidigare inte haft något bra resultat av att ge olja, så det hoppar jag nog över.