Vilket lätt-tillgängligt kraftfoder har lägst innehåll av socker och stärkelse?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har de senaste åren fodrat med i princip enbart fri tillgång till bra hösilage plus lite krubbskrammel (merparten lusern, plus pelletsmineraler och en gnutta havrekross för smaklighetens skull), så jag har inte behövt sätta mig in i vilka kraftfodersorter som ligger lågt i totala mängden kolhydrater. Det jag har koll på är att Vitafor Derby har väldigt lågt stärkelseinnehåll, men där finns ju ändå en del socker. (tyvärr hade åf inget hemma av det när jag var där idag)

Eftersom behov har uppstått (en 24-årig ponny med trolig EMS - har haft fång - som behöver öka i vikt) så undrar jag om ni känner till om det finns något energifoder (proteinbehovet är täckt med råge) som har lägre totalt kolhydratinnehåll än nämnda Derby?

Ponnyn är måttligt förtjust i lusern, så jag behöver något att komplettera detta med. Och jag har tidigare inte haft något bra resultat av att ge olja, så det hoppar jag nog över.
 
Jag ger rappsolja till mina som behöver mer energi. Minimalt med socker o stärkelse.
Med vänlig hälsning
Pudan
 
Jag har de senaste åren fodrat med i princip enbart fri tillgång till bra hösilage plus lite krubbskrammel (merparten lusern, plus pelletsmineraler och en gnutta havrekross för smaklighetens skull), så jag har inte behövt sätta mig in i vilka kraftfodersorter som ligger lågt i totala mängden kolhydrater. Det jag har koll på är att Vitafor Derby har väldigt lågt stärkelseinnehåll, men där finns ju ändå en del socker. (tyvärr hade åf inget hemma av det när jag var där idag)

Eftersom behov har uppstått (en 24-årig ponny med trolig EMS - har haft fång - som behöver öka i vikt) så undrar jag om ni känner till om det finns något energifoder (proteinbehovet är täckt med råge) som har lägre totalt kolhydratinnehåll än nämnda Derby?

Ponnyn är måttligt förtjust i lusern, så jag behöver något att komplettera detta med. Och jag har tidigare inte haft något bra resultat av att ge olja, så det hoppar jag nog över.

Om du inte vill ge stärkelse och inte olja och du heller inte vill ge mer protein finns ett bra alternativ kvar: Betfiber.

Köp Speedibeet eller Kwikbeet, de innehåller ej melass. Sockerinnehållet är max 5% och stärkelsen är noll. Har energivärde som havre! Perfekt för tunna fånghästar och även hästar i träning som behöver mer energi men där man vill undvika stora mängder stärkelse.
 
Jag har de senaste åren fodrat med i princip enbart fri tillgång till bra hösilage plus lite krubbskrammel (merparten lusern, plus pelletsmineraler och en gnutta havrekross för smaklighetens skull), så jag har inte behövt sätta mig in i vilka kraftfodersorter som ligger lågt i totala mängden kolhydrater. Det jag har koll på är att Vitafor Derby har väldigt lågt stärkelseinnehåll, men där finns ju ändå en del socker. (tyvärr hade åf inget hemma av det när jag var där idag)

Eftersom behov har uppstått (en 24-årig ponny med trolig EMS - har haft fång - som behöver öka i vikt) så undrar jag om ni känner till om det finns något energifoder (proteinbehovet är täckt med råge) som har lägre totalt kolhydratinnehåll än nämnda Derby?

Ponnyn är måttligt förtjust i lusern, så jag behöver något att komplettera detta med. Och jag har tidigare inte haft något bra resultat av att ge olja, så det hoppar jag nog över.
När det gäller stärkelse så tror jag att Hippo PRO Action ligger på närmast Derbyn
 
Dodson & Horrell har precis släppt sitt nya foder i Sverige; cushcare condition. Utvecklat särskilt till hästar med ppid som behöver öka i vikt, men kan nog funka för häst med ems om den behöver lägga på sig. Jag har precis satt min ppid-pålle på det och han är tokig i det i alla fall. Kan inte svara än på om det hjälper vikten, men av innehållet att döma borde det göra det. Jag har ingen aning om hur det står i i förhållande till det foder du nämner, men det kan ju du lätt kolla. Stärkelse+socker under 10%.
 
Dodson & Horrell har precis släppt sitt nya foder i Sverige; cushcare condition. Utvecklat särskilt till hästar med ppid som behöver öka i vikt, men kan nog funka för häst med ems om den behöver lägga på sig. Jag har precis satt min ppid-pålle på det och han är tokig i det i alla fall. Kan inte svara än på om det hjälper vikten, men av innehållet att döma borde det göra det. Jag har ingen aning om hur det står i i förhållande till det foder du nämner, men det kan ju du lätt kolla. Stärkelse+socker under 10%.

Hur bra kan det vara att ge ett foder som bland annat innehåller djävulsklorot? Det fodret hade jag aldrig gett till en (sjuk) häst. Det är alldeles för mycket pryttel i som hästen kan reagera negativt på.
 
Jag har köpt saracens Re-Leve till min IRhäst , enligt saracen är sockerhalten 6% och stärkelsen 8%, ett ganska smakligt foder enligt hästarna och inte pokerdyrt heller.
 
Jag har köpt saracens Re-Leve till min IRhäst , enligt saracen är sockerhalten 6% och stärkelsen 8%, ett ganska smakligt foder enligt hästarna och inte pokerdyrt heller.

Ett högst olämpligt foder till en IR-häst.

“Socker” är monosackarider eller disackarider så det finns olika “socker” som är olika farliga för en IR-häst. Glukos är det farligaste sockret och därefter kommer sukros. Sukros (sackaros) är det socker som finns i t.ex. sockerbitar. Fruktos är det socker som är minst farligt.

Stärkelse innehåller 100% glukos som är det farliga sockret medan ett grovfoder (gräshö) endast innehåller ca. 50% glukos. 8% stärkelse är därför lika farligt som ett grovfoder som innehåller 16% socker.

De enda säkra “kraftfoder” man kan ge till en IR-häst är betfiber utan melass och sojaskal.
 
Jag ger Saracen Shape-up-balancer som är ett muslifoder att ge som komplement till grovfoder. Står att det är lämpligt till islandshästar och andra lättfödda hästar, eller till hästar som är känsliga för socker och stärkelse, har risk för fång etc. Socker och stärkelse är mindre än 10%.
 
Det är den totala ss halten i måltiden som är det viktiga så om du tex blandar ett foder 15% ss med lika mycket betfiber så blir den totala halten ok ändå.

Bra att veta om hästen tex vägrar äta betfiber. Det är inte särskilt smakligt! Då kan man blanda in lite av ett annat foder.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Jag ger Saracen Shape-up-balancer som är ett muslifoder att ge som komplement till grovfoder. Står att det är lämpligt till islandshästar och andra lättfödda hästar, eller till hästar som är känsliga för socker och stärkelse, har risk för fång etc. Socker och stärkelse är mindre än 10%.
Fast lita inte på det, det skrev dom på min säck också, undet 10% , det verkar som dom menar var sak för sig, och de vad @spaderÄss slrev till mig.
 
Jag ger min pssm-pålla Speedibeet och för att få ner det tillsammans med hennes magmedicin; torkade morötter (morotsflingor, typ 285 pix för en större-än normal-hink) som finns på Granngården. De är betydligt drygare än man tror, de sväller av den obligatoriska blötläggningen. Jag ger en näve om dagen och hinken räcker 3-4 månader. Det finns säkert andra knep, men det är det enklaste för mig som inte får ge vare sig socker eller kolhydrater men har en inte allt för matglad häst som annars ratar sin medicin. (Ger Speedibeeten för magen och för att blanda medicinen i.)
 
Om man bor nära gränsen så har norska felleskjøpet en jättebra produkt som heter Champion Betfiber. Socker max 5% oftast 2-3, den är tillsatt elektrolytter, lite olja och en kryddmix så den smakar som riktig pellets.

Måste blötläggas.
 
Du kan ge Equilibra det ligger runt 5% i socker och stärkelse. Väldigt högt energi!
Jag har letat runt lite och undrar var du hittar den uppgiften? Där jag har letat finns ingen uppgift om kolhydratinnehåll.
Den ingrediens det är mest av i fodret är svarthavre. Det innehåller även melass. Jag har lite svårt att förstå hur det kan bli så lågt socker- och stärkelseinnehåll av det?
Sen ska väl erkännas är att jag inte kommer ge ett foder som innehåller alger. Och det måste vara ett superfoder vars motsvarighet inte finns i Sverige för att jag ska köpa ett importfoder. (om inte annat så behöver våra svenska bönder allt stöd de kan få!)
 
Jag har letat runt lite och undrar var du hittar den uppgiften? Där jag har letat finns ingen uppgift om kolhydratinnehåll.
Den ingrediens det är mest av i fodret är svarthavre. Det innehåller även melass. Jag har lite svårt att förstå hur det kan bli så lågt socker- och stärkelseinnehåll av det?
Sen ska väl erkännas är att jag inte kommer ge ett foder som innehåller alger. Och det måste vara ett superfoder vars motsvarighet inte finns i Sverige för att jag ska köpa ett importfoder. (om inte annat så behöver våra svenska bönder allt stöd de kan få!)

Det står så på min säck. Tycker det har varit kanon för mina ston...
 
Du kan ge Equilibra det ligger runt 5% i socker och stärkelse. Väldigt högt energi!

Står det verkligen på säcken att denna produkt endast innehåller 5% socker och stärkelse?

Enligt den här hemsidan innehåller produkten 44% svarthavre:

http://www.equi-box.co.uk/shop/details/126/19/horse-feed/growell-feeds/equilibra-500-20kg

Havre innehåller ca. 48% stärkelse. Bara havren i denna produkt bidrar således med 0,44 x 48% = 21% stärkelse. Dessutom innehåller produkten lusern som också innehåller stärkelse.

Soja och molass är andra otäcka inslag i denna produkt. Den här produkten kan mycket väl utlösa fång hos en häst med EMS.

Ett annat problem med engelska foderprodukter är att de använder andra energi- och proteinbegrepp än vad vi gör i Sverige. När du säger att energiinnehållet är "väldigt högt" så är det smältbar energi som redovisas för produkten. Smältbar energi är alltid högre än omsättbar energi. Du vet heller inte hur mycket smältbart protein som produkten innehåller. Sen är ju de engelska foderprodukterna extremt dyra. 520 kr för 16 kg!! Men säcken har ju tjusig design.

Är analysen av produkten dessutom felaktig borde man anmäla detta till Jordbruksverket. Bryter märkningen av produkten mot EU:s märkningsregler ska den inte få säljas.
 
Får hem och dubbelkolla det, men är rätt säker på det. Återkommer med svar i EM. Farligt dyr är den inte i förhållande till givna. Ska dubbelkolla MJ också. Betalar 480/20 kg, ger utöver det Equi-Jewel som är betydligt dyrare. Men bägge är koncentrerade så det blir inte så farligt i slutändan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp