Vilket kraftfoder skulle ni välja?

majola

Trådstartare
Jag har ju haft problem med unghästens mage (lös). Hittills har det inte blivit bättre, och hämtar hon sig inte under veckan ringer jag veterinären. Hon är inte allmänpåverkad dock.

Jag tog bort kraftfodret (hon fick tidigare 1,5 kg havre, ca 250 g betfor och 1 kg morötter) och gav henne istället 1 dl kli morgon och kväll. Det senaste dagarna har hon fått en näve havre i gröten, då hon började tappa intresset för det.

Hon ska gå ett par veckor till innan det är dags för vintervila, men när hon ska igång igen nästa år kommer hon antagligen att behöva lite kraftfoder (hon äter idag 9-10 kg hö). Hon ska inte bli tunnare än vad hon är nu.

Vad skulle ni ge? Jag vill helst ha något som är så skonsamt för magen som möjligt, och energirikt (så att jag bara behöver ge lite grann. Gärna ett prisvärt färdigfoder med låg smb rp/MJ-kvot.

Höets värden:
8,3 MJ
61 g smb rp
2,9 g ca
2,5 g p
0,9 g mg

Jag vill ha henne runt 85 MJ, eller strax över - hon kommer ju att arbeta mer nästa år.

(Det är svårt att ge mer hö eftersom hon går med mindre hästar i hagen, jag matar på henne på kvällarna...)

Tips?
 
Hon äter 10 kg hö och höt ligger på 8,3, då får hon ju redan 83 MJ! Det som behövs är typ 2 dl havre...
 
Eggersmann, Deras foder är bra för magen, har ganska lite protein och mycket energi.
 
Nädu! Fyra deciliter får jag allt ge för att komma upp i 85 MJ! :) (i alla fall av vår havre)

Om jag sedan vill ha henne ytterligare lite högre (jag vet ju inte exakt hur mycket hon kommer att behöva efter igångsättningen) så kanske hon behöver uppemot ett halvt kilo.

Dessutom går de ju ute längre på kvällarna framåt våren och då hinner hon ju inte äta lika mycket hö. Vi tar in dem ganska tidigt (runt 17.30 oftast, tidigare gick de ute till 19, och på sommaren - men då finns det ju gräs - till 22) nu så att hon och gamlingen ska hinna äta - förrut fick vi inte alls i dem lika mycket hö. Men samtidigt vill man ju att de ska gå i hage...

Jag vill gärna undvika att byta foder på henne, om det nu är så att hon har känslig mage, mycket tyder ju på det, så därför skulle jag vilja hitta något som man kan ge *lite* mer av så småningom. Men det ska vara energirikt så att man inte behöver ge mycket. Eller tänker jag fel då? Det känns bättre att ge 0,5 kg av ett foder med 14 MJ än 1 kg av ett med 7, men det kanske inte alls är skonsammare?
 
Det första jag kom att tänka på är morötterna och vetekliet.

Min lilla shettis blir tvärdålig i magen bara hon äter två morötter om dagen, likadant med kli, 1dl räcker för att det skall bli diaree´...

Även betfor kan ju vara laxerande i stora mängder...
Fast den mängden du fodrat med skall ju inte vara några problem, om hon inte är känslig mot betfor?

Jag skulle nog i första hand pröva att ta bort morötterna och kliet och se om magen stabiliserar sig.

Därefter räcker ju som sagt hö´t en bra bit på vägen. Borde ju räcka med havre, betfor och ev. mineraler.

Fibergi bas är annars ett ganska bra helfoder, 10,5 MJ / 63 SRP.
 
Jag tog bort alla morötter för ca tre veckor sedan. Kli fick hon inte tidigare. Betforen har jag också tagit bort, liksom havren. Det verkar ju inte som att det beror på det, i alla fall har hon inte blivit något bättre.

Men det är klart att det kan bero på kraftfodret, och det var ju därför som jag ställde frågan! Tack för ditt svar.

Är inte Fibergi ganska dyrt? (jag vet inte varifrån jag har fått det)
 
Hur länge har ni haft problem och hur lös är hon?

Provat psylliumfrön?

Min häst har haft lite rinn ur baken ibland de senaste 2 veckorna, troligen pga lera i hagen som hon får i sig(oundvikligt..). Även lite konstiga saker som de äter när det inte finns så mkt i hagen. Jag har tagit bort morötterna men det hjälpte inte, så jag har börjat ge dem lite smått nu igen.. Och igår provade jag psylliumfrön, fick i henne lite iaf.. Kräsna häst. :D Hoppas att hon blir bättre av dem iaf. De bildar ju en gele som sedan sköljer ur tarmarna från "jox".
 
Jag har haft henne i två månader och hon har varit mer eller mindre lös hela tiden. Ingen diarré dock. I början trodde jag ju att det berodde på foderomställningen, sedan ahr jag gissat på att hon ätit jord, eller att hon inte tål kraftfodret... Hon har ju inte blivit bättre av att jag tog bort kraftfodret, och det är ju svårt att hindra dem från att äta lera (om det är det hon gör). Jag önskar att det kunde frysa! :mad:

Psylliumfrön är provade, hon blev förstås sämre just då (eftersom de är laxerande) aningen bättre igen när vi tog bort dem, men inte bättre än tidigare.

Hon kanske är sån här?
 
Kan det bero på stress efter flytten? Hon kanske inte har aklimatiserat sig färdigt ännu. Jag flyttade i början av september och inte förrän för någon vecka sen har min herre blivit lugn och harmonisk igen. Hans mage ballade dock ej ur.

En annan tanke; känslig för betforen? Förra vintern fick han betfor och då var han jättekänslig för foderförändringar. Minsta lilla förändring (då pratar vi förändringar på ½-1dl) gav rinnande mage. Efter sommarebetet denna säsong har han inte fått betfor, för jag gissade att den ställde till det, och nu är han inte lika känslig för förändringar längre. Man kan ändra foder med en mer normal hastighet.
Är det betforn tar det lång tid innan magen återställer sig, väldigt lång tid.

//Alice
 
Hon är väldigt cool av sig, men det är klart att stressen kan ha satt sina spår.

Jag vet att hennes mamma hade känslig mage och inte tålde kli och betfor etc, så det är därför jag provade att ta bort kraftfodret. "Skönt" att höra att det kan ta tid om det var betforen - då kanske det var det som var problemet i alla fall. Jag vande in den väldigt långsamt, men det hjälper ju inte om hon inte tål den.
 
Men spylliumfrön ska ju hjälpa även en lös mage!? Iaf om det beror på jord/lera etc..?

Har du provat att ge henne mag/tarm-balans?
 
Jo, det ska de ju, men samtidigt är det ju laxerande (står på påsen också). Min blev lösare i magen.

Jag har inte gett magtarmbalans ännu, men det står på programmet... Finns det flera sorter och vilken är i så fall bäst?
 
Är inte Fibergi ganska dyrt? (jag vet inte varifrån jag har fått det)

Jo, men allt är ju relativt. Kommer inte riktigt ihåg vad jag gav, lite under 200:-/20 eller 25kg?
Å andra sidan så gick det ju inte åt mer än ett par hekto till min lilla tös om dagen.
Hon blev bra i magen av det ialla fall.
Nu får hon som du vet bara hö och betfor och (peppar, peppar) magen i fint skick.
Men hon får inte ens smaka morötterna i år.... :cry:
 
Jag tycker att Eggersmann´s foder är jättebra.
Det finns ett foder som heter Mash, ett varmt foder som man lägger foder i varmt vatten och låter det stå ca 15 min sen fodras det ljummet.
Det är bra för koliker, operationer och förstoppningar eller andra störningar i matsmältningsapparaten.
Mash gör att tarmarnas funktion funkar på ett naturligt sätt utan att belasta organismen.

Sedan finns det Struktur Mix -även bra för mag/tarmfunktion och ett annat foder, Struktur Equichamp, innehåller en rad innehåll av örter, linfrö, m.m dessa ska oxå va bra för hästar med mag/tarmproblem.

Man kan gå in på www.bokebacken.com om detta låter intressant och detta är bara ett tips!

//Carolrita
 
Jag har också hört mycket positivt om Eggersmann, men som jag skrev ovan: så länge de inte kan uppge på ett trovärdigt sätt vad fodret innehåller tänker jag inte ge det. Synd.

/Majola, strider för konsumenterna... ;)
 
Det finns visst innehållsförteckningen om man går in på den hemsidan som jag skrev förut och så går man in på tyska hemsidan me.
Som sagt, det är bara ett tips, och jag är jättenöjd med fodret.

//Carolrita
 
Och du tycker inte att det ser konstigt ut på något sätt? :smirk:

Skönt i alla fall att du har hittat ett foder som funkar för dig! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 171
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp