Vilket internet har ni?

Inte_Ung

Trådstartare
Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler.
https://www.bukefalos.se/threads/boxer-slutar-med-marksand-tv-vad-gor-jag-nu.1526853/

Vi har i vår mest lantligt belägna bostad faktiskt fått fiber som fungerar utmärkt.
Där använde vi tidigare 3 Tre som fungerade riktigt bra både för film och musik samt arbete hemma med tunga dokument.
Vi har några abbonemang med bindningstid kvar, som får jobba med litet annat tills att de tar slut.
Ett tag hade vi Nett1 som en nödlösning, vilket fungerade nästan tillfredsställande men inte helt bra.

I den något mer centrala bostaden så är vi hänvisade till mobilt bredband.
Fiberleverantören som har rätten till området vägrar att koppla in min fastighet med motiveringen att det är för lågt till någon inkopplad granne.
Det är ungefär 1 km.
Men husen ligger i stället precis under en stor mobilmast (350 m), så täckningen är absolut utmärkt.
3 Tre levererar 55 Mbit vid högtrafik på 4G och 120 Mbit på 5G när det är mindre tryck.
Det räcker utmärkt till att titta på TV i hög upplösning i princip hela tiden på 2 TV-apparater.
Tele2 levererar över 250 Mbit på 5G så jag funderar ändå på att byta till det.
Hyresgästerna kör så och är fullständigt nöjda med det.

Telia levererar ett 5G strypt till 30 Mbit, så det är inte intressant.

Vi har fiber, i en förhållandevis gammal fiberförening. Vårt nät är uppåt anslutet till Varberg Energis stadsnät, och utifrån det kan man välja mellan ett tiotal olika internetleverantörer. Vi använder Bahnhof med 100/10. Nedtiden är minimal, det handlar om några enstaka tillfällen under snart 9 år.

I förra huset hade vi fiber i Telias regi, även där med ett tiotal internetleverantörer att välja mellan. Vi använde Bahnhof med 100/10 där också. Innan vi fick fiber där hade vi ADSL via Telia, bara 30/10 men fortfarande stabilt.

Hade vi bara haft mobilt bredband att tillgå så hade det ju inte varit mycket att snacka om, men jag föredrar en fysisk anslutning när det är möjligt till rimlig kostnad.

Mobilt bredband via Tele2 (vi har 5G här så jag har ett 5G-modem). Kollade just och just nu och på datorn har jag 140/70 Mgbs men kollar jag i Deco-appen (jag har meshnätverk) så är det 455/80 Mbps. Meshnätverket är äldre och datorn är från stenåldern... men trots det så märkte jag skillnad på surfen när jag drog igång 5G-modemet, datorn blev rappare. I fältkontoret är det fortfarande 4G och där är det slöare (men fullt godtagbart, det fungerar tex att skicka stora filer).

Jag är en normalanvändare, dvs det tyngsta jag gör är att streama musik och film/serier samt skicka större filer i jobbet någon gång då och då. Mitt internet räcker till mer än väl för det.

Vi har fiber i området men den indragningskostnaden var för hög tyckte jag, jag flaxar runt så mycket pga jobbet och särbon. Det var inte rimligt tyckte jag (jag hade behövt gräva rätt långt själv pga lång infart till huset).

Mobilt bredband via Tele2 (vi har 5G här så jag har ett 5G-modem). Kollade just och just nu och på datorn har jag 140/70 Mgbs men kollar jag i Deco-appen (jag har meshnätverk) så är det 455/80 Mbps. Meshnätverket är äldre och datorn är från stenåldern... men trots det så märkte jag skillnad på surfen när jag drog igång 5G-modemet, datorn blev rappare. I fältkontoret är det fortfarande 4G och där är det slöare (men fullt godtagbart, det fungerar tex att skicka stora filer).

Jag är en normalanvändare, dvs det tyngsta jag gör är att streama musik och film/serier samt skicka större filer i jobbet någon gång då och då. Mitt internet räcker till mer än väl för det.

Vi har fiber i området men den indragningskostnaden var för hög tyckte jag, jag flaxar runt så mycket pga jobbet och särbon. Det var inte rimligt tyckte jag (jag hade behövt gräva rätt långt själv pga lång infart till huset).

Just ja, jag har Tele2 Unlimited till telefonen för 499kr med två extra datakort (ett i modemet och ett i plattan) så totalt blir det 697kr i månaden. I mina ögon är det enormt prisvärt.

I lägenheten fiber från Bahnohof, gruppansluten via föreningen 140kr/mån för 1000/1000.
Stugan har öppen fiber så där har jag 100/100 för 449kr/mån, kollade upp och om jag skulle teckna om det nu hade jag kunnat trycka ner det till 409kr/mån men eftersom jag jobbar hemifrån står jobbet för mitt internet så brukar bara jag kolla pris en gång/år.

Jag har inte skrivit några kostnader eftersom att vi är på nivån "få det att fungera till varje pris".
Och så tröstar jag mig med att jag inte har betalat några 20 000:- för fiberanslutning.
Även om den trösten är väldigt klen i sammanhanget.

Där jag bor har det rent ut sagt varit ett helvete med både TV, telefon och internet.
Vi har i princip ingen mottagning av markbunden TV. Lösningen har varit och är fortfarande parabol.
Telefonledningen som fanns var så dålig så den la av så fort det blev vått ute. Den var dessutom så lång att Telia inte ville laga den.
Vi har dessutom begränsad tillgång till mobiltäckning, mobiltbredband har aldrig fungerat och vissa operatörer går det inte ens att ringa med här. Vi har haft många olika lösningar under åren bl a satelitbredband fungerade men var dyrt, Net1 gick hyfsat sedan vi fått upp en hög antenn.
När det började talas om fiber här fanns vi inte ens med på kartan över planeringen. Det slutade hos grannen 500 m bort.
Jag har kämpat och lämnat otaliga intresseanmälningar till bolaget som lägger fiber här. Tror inte det har hjälpt. Men elnätsägaren här började rusta upp elnätet. Vilket också varit en katastrof. Då grävde dom ner fiberslang samtidigt fram till grannarna. Efter lite övertalning fick jag dom att gräva ner fiberslang så långt dom grävde elledningar fram till mig. Sedan var det ganska enkelt att övertala fiberbolaget att ta sista biten när dom ändå var hos grannarna.
Att slangen redan var nedgrävd gjorde att vi i vårt område kom att få fiber flera år innan planeringen.
Idag har jag TV via parabol p g a väldigt dåligt utbud via fiber. Vi har bara en leverantör att välja på. Internet via fiber och telefon via Tele2 med hyfsad täckning om man håller sig utomhus.

Bostadsrättsföreningen har avtalat om gruppanslutning via Telenor, så jag kör på bashastigheten 250Mbps, vilket funkar bra, även om det ju är "långsamt" jämfört med det som föregående förening hade. Då var det 1 Gbps via Bahnhof, för ungefär samma kostnad (dock ingår ju TV-kanaler i nuvarande avtal, även om jag inte nyttjar det öht).

Jag kan förstå att fiberägaren tycker att 1 km är långt att dra fiber för endast en kund, det finns inte fler som kan gå att övertala att skaffa, även om det nog lär bli rätt dyrt oavsett?

Mobilt bredband via Telia. Vi bor bara några hundra meter från en mobilmast, så har inte ansett der nödvändigt att dra in fiber (vi har det i gatan). Bredbandet fungerar alldeles förträffligt, och Telia ger oss ett stort antal tv-kanaler.

Jag kan förstå att fiberägaren tycker att 1 km är långt att dra fiber för endast en kund, det finns inte fler som kan gå att övertala att skaffa, även om det nog lär bli rätt dyrt oavsett?
Det är liksom bara jag här.
Inga fler i närheten alltså, mitt i skogen.
Jag erbjöd mig att köpa 3 anslutningar, ett till varje hus, men inte ens det hjälpte.

Idag har jag TV via parabol p g a väldigt dåligt utbud via fiber. Vi har bara en leverantör att välja på. Internet via fiber och telefon via Tele2 med hyfsad täckning om man håller sig utomhus.
Fibernätet är alltså inte öppet?

Jag var litet sugen på Starlink innan det kom 5G i masten.
https://www.starlink.com/
Men nu är det mobila marksända bredbandet snabbare och har kortare svarstider.

Just ja, jag har Tele2 Unlimited till telefonen för 499kr med två extra datakort (ett i modemet och ett i plattan) så totalt blir det 697kr i månaden. I mina ögon är det enormt prisvärt.

Jag och sambon kör precis samma lösning, fast med varsitt datakort som vi inte betalar extra för (eftersom vi haft våra abonnemang sedan tiden då ett extra datakort ingick i kostnaden). Jag betalar 429:-/månaden för mitt, sambon lite mer (han spelar en del online, samtidigt som han gör annat på datorn. Jag surfar, sköter bankärenden och streamar typ.). Funkar kanonbra hos oss (och funkade lika bra hos sambons föräldrar, som bor längre ut "på vischan" än vi gör).

Har fiber i lägenheten men det blir rätt dyrt (fick prislistan hemskickad nyligen..kan inte välja leverantör utan det är en som gäller). Så när, så länge vår lösning funkar bra så kör vi på den!

Vi har ingen tv.

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 948
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stockholms Hundmässa 2024