Vilket hö?

finapina

Trådstartare
Vilken kvot föredrar ni på höet till era hästar? Hur och hur ofta rids dom? Lätt / svårfödda? Lösdrift eller stall? Jag vill veta allt om hur man ska tänka och komma fram till vad ens häst behöver .Står nu i ett stall med oanalyserat hö/ silage och kan bara konstatera att jag ser på pålle när grovfodret ligger lågt i näringsvärden ( tunnar ur ) och att hen verkar behöva lite mer " power" i grovfodret fast det är ponny för att hålla muskler och hull.Brukar då fodra upp med lucern.Hur gör ni?
 
Vill ha ganska hög kvot och lite för låg energi har därför valt en blandning med baljväxter i vallen.

Simba är svårfödd och Toppen mycket svårfödd enligt tabellen.

Går på lösdrift.

Simba rid i skogen 4 till 6 dagar vecka och är sällan ute mindre än 1h är jag ledig ca 2 till 3h, Toppen rids inte men följer med som handhäst ibland med då bara lugna turer.
 
Låg energi och hög protein, då kan jag dels ge lite mer men också komplettera med halm utan att behöva ge proteintillskott.

Mina är tre lättfödda ponnyer på lösdrift, den större behöver lite mer proteiner än de andra.
 
Så högt protein som möjligt, om det inte finns något medicinskt skäl till att begränsa smrp. Det är ju betydligt billigare att fodra på lite energi om det behövs, än köpa proteinfoder.

Fö gör jag samma som ts, fodrar lusern när jag ser att det behövs mer protein. Gillar också Hippo Alfa om jag blir tvungen att ta till kraftfoder (hög andel grönmjöl)
 
Kvoten är egentligen helt oviktig. Jag tittar på energi för sig och protein för sig. Jag har lättfödda hästar och vill därför ha så låg energi som möjligt och så högt protein som möjligt men till en svårfödd häst som kan äta så mycket mer kan en lägre proteinhalt vara nog så bra eftersom den hästen kan äta mer och på så sätt ändå få i sig tillräckligt med protein. Räkna alltså energibehovet för sig och proteinbehovet för sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 488
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 703
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp