Vilket hö ska jag välja? hösilaget är mögligt...

RIA

Trådstartare
stallets hösilage är mögligt och rent ut sagt vidrigt ibland. vissa balar är ok medans andra ser hemska ut. detta ingår i stallhyran. det är analyserat (dock inte hygien) men jag misstänker att dessa balar inte är det då vi hade ett väldigt fint hösilage i början på november, sedan började dessa balar komma in istället.

men jag har bestämt mig för att köpa hem eget hö nu, men har 2 olika höer att välja på.

det första har en kvot på 5,3 och det andra en kvot på 8.

jag vill att min häst ska kunna äta så mycket som möjligt, men samtidigt få i sig allt hon behöver.

då borde väl hö nr 2 vara att föredra? priset är detsamma på båda höerna.

jag kommer ge henne halm (om det funkar som grovfoder?) och även få fortsätta ge henne lite av hösilaget-självklart kommer jag inte ge henne om det är mögligt, men av de bättre balarna. det finns balar som är ok.

men visst är det bäst att ta hö nr 2?
då vet jag ju att hon får i sig det hon behöver.

saken är den att min pålle äter som en elefant, 6 kg hösilage med en ts på 67% (alltså rätt så torrt) är borta på 1½ timma... jag vill ju kunna ge henne mycket mat för att kunna tillfredställa hennes tuggbehov också.

men halmen kanske kan hjälpa till där?

lite hjälp och råd tack! :bow:

Sv: Vilket hö ska jag välja? hösilaget är mögligt...

Jag hade tagit det andra höt. Halm fungerar väll som grovfoder vad jag vet, (självklart inte bara halm, men tror du förstår det :D)
Har haft halm till min häst, slängt in några kakor per dag men mest då för att hon ska ha ngt att tugga på under natten. (om hon nu skulle vilja det efter hon ätit upp sitt hö)Hon borde då tillfredställa sitt tuggbehov bra om du slänger till henne lite halm. Som du skrev själv så vet du ju då att hon får i sig det hon behöver. Dessutom är det ju samma pris :D

Fördelen med ensilage är att man mycket lättare ser/luktar/känner att det är dåligt. Många har fodrat med mögligt hö under många år utan att veta om det...

Jag för min del hade kanske funderat på hö nummer ett. Nummer 2 är klart näringsmässigt bäst men om din häst är ett matvrak så kan det vara bättre att ge henne MYCKET av det höet med lite lägre näringsvärden. Då kan hon ju äta mer utan att bli fet. Men sedan beror det ju på hur det stämmer med hennes behov. Räkna en möjlig foderstat på båda höen och se vilken utav dem som blir mest trolig/ekonomisk/bäst osv.

Även om hösorterna kostar lika mkt så kan det ju krävas olika typer av kompletteringar som är dyra. Halm är jättebra att ge i liten mängd som komplettering till grovfoder, särskilt om hästen tenderar att bli lite tjock och därför inte kan äta enbart hö/hösilage.

Lycka till!

det första har en kvot på 5,3 och det andra en kvot på 8.

jag vill att min häst ska kunna äta så mycket som möjligt, men samtidigt få i sig allt hon behöver.
Eftersom du inte anger hur energimängden ser ut för höpartierna utan endast anger kvoten är det svårt att ge råd om du vill ge stor mängd. Sedan kan ett grövre hö ta längre tid att äta upp. Kvoten är visserligen intressant men det finns andra faktorer som är minst lika viktiga.

värderna är dessa:

hö 1: smr.rå. prot: 40 g/kg foder och 7,5 i energi

hö 2: 60 i prot samt 7,5 i energi

hö 1 är första skörd och hö 2 är andra skörd.

Om partierna är i håller samma hygieniska kvalitet och är ungefär lika "grova" så tycker jag att du bör ta det med det högre proteinvärdet.

okej :)

jag har en tråd under hästvård också. misstänker att hästen min fått proteinbrist pga det dåliga hösilaget. en annan bukare troddee också det.

så jag kommer behöva ett bra hö för att få bort proteinbristen.

men, då kommer en annan fråga. jag kan inte ge henne 10 kg av det höet å tro att hon klarar sig. nu står hon på spån men kommer byta tillbaka till halm, då får hon ju lite mer att tugga på.

jag vill ge henne mer mat, för hon äter som sagt hur mycket som helst!

alternativet är att jag får ge henne det hon behöver från höet sen ge hösilage (det bättre då) som hon får ha för tuggbehovet.

Utan tvekan hö nr. 2! Förutsatt att det har en bra hygienisk kvalité också. Om du tar nr. 1 måste du krångla med nått proteinfodermedel också, vilket ju är onödigt när man kan slippa! :)

Tänk bara på att även halm innehåller ganska mycket energi (är bara proteinfattigt)... Vet du hur mycket energi din häst behöver per dag på ett ungefär? Vad har ni för utfodringsrutiner?

Senast ändrad:

Kanske blir krångligt men varför inte ta lite av båda?
Annars hade jag valt att ta nr. 2 och ge henne halm upptill om man hittar ngn. riskerar ju dock att hästen kan bli lite rund om magen då ifs.;)

Kanske blir krångligt men varför inte ta lite av båda?
Annars hade jag valt att ta nr. 2 och ge henne halm upptill om man hittar ngn. riskerar ju dock att hästen kan bli lite rund om magen då ifs.;)
Energivärdena är ju samma! Hästen blir lika fet av bägge (samma energimängd) men med nr 2 så slipper man ge extra protein. Ett måttligt proteinöverskott är ju absolut inget problem.
När ska hästägare lära sig att hästar blir feta av MJ inte av smrp...

Missade det inlägget om värdena såg bara i 1:a att kvoterna skilde sig ganska mkt.
Men eftersom mj var samma så är det ju precis som du säger:)
Annars var tanken att hon skulle kunna ge mer grovfoder så att häten får sitt tuggbehov uppfyllt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 672
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö På grund av skyhögt socker och rätt hög energi kommer jag inte att kunna använda årets hösilage, och behöver därför något substitut. På...
2
Svar
32
· Visningar
6 589
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka