vilket hö/hösilage?

tezzie82

Trådstartare
jag ska nu börja leta hö eller hösilage till hösten och undrar då vilka kvoter som kan vara bra att ge till: lättfödd arabvalack, D-ponny, 14 år, rids normalt minst 5 dagar/veckan.

jag provade att ha honom på fri tillgång i vintras på hösilage men det resulterade i att han blev enorm. han går på lösdrift men ska ridas som vanligt hela vintern. jag vill ju helst att han ska kunna få så mycket grovfoder som möjligt iom att han går ute. jag tänkte att det kanske är bättre att leta efter ett foder med de rätta värdena ist, för det blir svårt att dra bort något om kvoten blir för hög. så vilka värden tycker ni att jag ska leta efter? lågt med energi vet jag men vilken kvot?

vore jätte tacksam för hjälp :)

Sv: vilket hö/hösilage?

En kvot på minst 6 brukar vara bra att sikta på.

En hög kvot hade jag inte brytt mig så mycket om, det är betydligt sämre med en alltför låg.

Senast ändrad:

Jag skulle ha valt en kvot på 6 ändå. Men inte högre än så tror jag. Men jag är bara en amatör på foder. En blöt fläck jämfört med HH ;) Men om du har för låg kvot så kanske han faller ut rent muskulärt och det gissar jag att du inte vill :laugh:

Jag hade satsat på en kvot på 4-5, då kan han nog gå på fri tillgång, om det behövs mer protein så komplettera med lite lucern.

Jag hade satsat på en kvot på 4-5, då kan han nog gå på fri tillgång, om det behövs mer protein så komplettera med lite lucern.

Jag tror du missar på en sak här! Det som kan hända om du ger fri tillgång av grovfoder med låg kvot är att hästen blir fet men tappar muskler. Det man måste observera då är framför allt energimängden. Lättfödda hästar på fri tillgång behöver därför ha ett foder med hög fiberhalt (NDF) och en tillräcklig proteinmängd. Tyvärr är det en svår ekvation att få ihop.

*kl och lite OT*

Hur räknar man ut kvoten? Har aldrig förstått mig på det

tack för allas svar :)
hur gör jag då för att få till det bäst? att han går på fri tillgång är inte ett måste men gärna minst 9-10kg/dag. vilken TS är bäst att ha om man tänker på att ju lägre TS desto mer foder behövs det. helst vill jag ge hösilage pga att han ibland hostar men han uppskattar inte när det är för blött. det är så svårt det här. musklerna får han absolut inte tappa, är ju pågång nu med att bygga upp dom nu.

tack för allas svar :)
hur gör jag då för att få till det bäst? att han går på fri tillgång är inte ett måste men gärna minst 9-10kg/dag. vilken TS är bäst att ha om man tänker på att ju lägre TS desto mer foder behövs det. helst vill jag ge hösilage pga att han ibland hostar men han uppskattar inte när det är för blött. det är så svårt det här. musklerna får han absolut inte tappa, är ju pågång nu med att bygga upp dom nu.

Fokusera itne bara på kvoten. 6 är lagom för den ordinära hästen.
Du kan snarare gå efter behoven och ge något mindre energi än hans behov, men rätt mängd protein.
Du kan nog ge hösilage utan problem men det kan ju skilja en del i ts-halt. Har du andra alternativ (förutom vanligt hö) så gå efter det med lagom energimängd.

jag kanske är lite trög så här på kvällen :angel: men hur vet man just vad hans behov är? jag märker nu hur dåligt insatt jag är när det gäller grovfoder... hö hade kanske varit bättre just med tanke på att TS halten är liknande i alla balar av samma skörd, men då är jag rädd att han börjar hosta igen.

Jag tror du missar på en sak här! Det som kan hända om du ger fri tillgång av grovfoder med låg kvot är att hästen blir fet men tappar muskler. Det man måste observera då är framför allt energimängden. Lättfödda hästar på fri tillgång behöver därför ha ett foder med hög fiberhalt (NDF) och en tillräcklig proteinmängd. Tyvärr är det en svår ekvation att få ihop.

Givetvis måste det vara tillräcklig proteinmängd, därför skrev jag att det kan behövas tillskott med lucern för att öka proteinet.
Alla hästar behöver verkligen inte höga kvoter, det är bättre med ett hö som täcker hästens behov vid fri tillgång än att ha ett hö som man måste ge minimigivan av.

En häst blir inte fet om den får det den behöver, blir den fet så är det fel mängd av något.
Många drar hellre ner på hö´t och ger kraftfoder för att komma upp i rätt mängd för att de tycker att hästen blir bukig, det är helt vansinnigt enligt mej, en häst ska kunna äta tillräckligt många timmar/dygn annars mår de inte bra i längden.

Jag kan ju ta min häst som exempel, när jag köpte henne fick hon ca 6 kilo hö/dygn helt ok enligt minigränsen men helt fel enligt mej, när hon kom hit fick hon fri tillgång, visst åt hon som en galning de första dagarna men det övergick ganska snart till en lugn häst som slutade kasta i sig maten.

Ett år fick jag fel höparti:crazy: bonden vi köpte av blev sjuk och hans ersättare tog fel parti och körde hem till oss, det nya hö´t hade en kvot på 9 istället för 5 som det var på det jag skulle fått, detta resulterade ju i att jag inte kunde ge fri tilllgång utan fick komplettera med halm och då blev hästarna verkligen bukiga eftersom de då bara fick minimigivan i hö och åt halm resten av dygnet, det var verkligen ingen rolig situation, som tur var kunde jag byta bort endel av det hö med hög kvot så att jag fick ett med något lägre kvot, men jag har absolut hellre lägre kvot än alldeles för hög.

Det finns tabeller och du kan också göra en uträkning på foderstatsprogram. ;)
jag tycker inte du ska riskera hosta, då är det mycket bättre att välja hösilage. Jag tror inte ts-halten varierar så mycket i samma skörd...
Var ändå noga med att kolla hygienisk kvalitet! Särskilt eftersom han har känsliga luftvägar! Det ska lukta gott och friskt! Man kan också lämna in "hygienprov".

jaha då fattar jag :D tänkte att jag skulle försöka få tag på småbals hösilage ist för balar på 400kg. de stod lite väl länge enligt mig förra vintern innan de var slut. synd bara att inte alla tar analys från vallen innan de plastar in hösilaget. annars vet man ju inte vad man köper för foder.

Många koncentrerar sig så mycket på KVOTEN att de missar vad som verkligen har betydelse. Den totala energimängden ska vara lagom så att hästen behåller hull utan att bli fet, mängden smältbart protein ska vara minst så att hästen kan muskla sig väl. Mängden fiber ska vara så att det tar lagom tid att äta. Glöm inte smakligheten och hygien! Ett grovfoder ska bestå av växter som hästen tycker om att äta och ska hanteras så att kvalitén bibehålls.

Lättfödda hästar som får ett foder med rätt kvot men lågt fiberinnehåll kommer att bli feta om de får fri tillgång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
714
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31