Vilket hackamore?

L

Lawendel

Funderar på att prova hackamore på ponnyn eftersom han inte trivs med bett i munnen (har ett sidepull också), men jag vet inte riktigt vilket sorts hackamore jag ska införskaffa... Trodde att det bara fanns en modell, det här:
Hackamore.jpg

men sen insåg jag ju att det fanns fler :p... Bl.a. S-hackamore (:confused:)?
Så då är frågan, vilken modell föredrar ni?

Och förresten, finns det flera modeller av ponnyhack oxå? Det är ju ett sånt jag ska ha :p

//En som inte kan så mkt om hackamore ;)

Sv: Vilket hackamore?

Det du visar på bilden finns i lite olika utförande, men funkar på samma sätt. Det som brukar skilja är kavlitet och stoppning i nosdelen. Bl.a Granngården har ett som är i lite bättre kvalitet än det du visar på bilden. Jag skulle rekommendera att du provar ett "ponnyhackamore", de kallas så men det är inte den rätta benämningen, har jag för mig.

De är lite snällare än de "tyska" hackamoren med längre skänklar.

Jag föredrar det tyska, eftersom min häst inte funkar på ponnyhacket, men utmärkt på det tyska. Rider emellanåt med det, hästen trivs mkt bra med hack. Försöker dock rida på lång tygel när jag rider med det tyska hacket.

Okej! Visst har ponnyhack högst 20 cm långa skänklar?

Det du visar på bilden föredrar jag inte. På det är det kedja på undersidan vilket kan nypa lite, om jag var du skulle jag köpa ett ponnyhack helt i läder.:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 999
Senast: Bri
·
Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 418
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka