Vilket gräs???

Tuvalisan

Trådstartare
Har 1,5 ha åker (sandjord) som har tagit sej dåligt iår och som vi ska så i höst efter sista skörd, detta ska till nästa vår bli hagar istället för åker. Min fråga till er erfarna bukare är vilket sorts gräs ska jag så in? ska jag först spruta ner det som finns o så om alltihop eller bara så in lite extra? MKT tacksam för svar från er som vet vad ni pratar om ;)

Sv: Vilket gräs???

Följdfrågor:

Vilken sorts djur ska beta där?(Ålder, prestation?)

Sommar- och/eller vinterhage?

Sara

kommer att ha halva som vinterhage och halva som bete ungefär, det kommer gå två ston (5-8 år) varav en lättfödd och en svårfödd :) och ev ett föl/unghäst iaf halva året. sedan har vi tillgång till mer bete, men jag vill så in bra gräs till unghäst/avelssto på viss del iaf... förslag?

Om du har möjlighet så plöjer och harvar du för att bli av med ogräset. Du kan sedan så gräsfröet utan skyddsgröda, om det kommer mycket ettårigt ogräs så slår du av det (betesputs). Släpp inte på djur förrän gräset tagit sig ordentligt.

Förslag på lämpliga fröblandningar för din jordmån och ditt klimat kan du få hos granngården, Olssons frö eller någon annan som säljer vallfrö. Viktigt att välja något som är tramptåligt om du har begränsat med mark.

Om du sår in i höst kommer det att vara tveksamt om du hinner få en vettig vall där innan nästa vår. Normalt rekommenderar man inte insådd efter mitten av Juli.

David

Några typiska betesgräs: Ängsgröe, olika sorters svingel och vitklöver. vilka sorter som funkar bäst beror på marken. Rödklöver, timotej och lusern är bortkastade i betesvallar.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 635
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka