Vilket format för text och bild till hemsida?

P

pialotta

hej
jag undrar om det finns någon här som vet vilket format text och bild bör vara i om det skall läggas ut på en hemsida?
Jag har några sidor text och ca tjugo illustrativa foton som skall till en hemsida, vars webmaster inte är tillgänglig för tillfället - därför frågar jag här.
Jag har skrivit i Word, skall det vara html? Bilderna, jpg, men hur stora?
Helst skulle jag vilja göra klar layouten och sända iväg klabbet helt färdigt, så att jag vet hur det ser ut när det blir offentligt. Hur gör jag det? Illustrator?

Någon som kan hjälpa?
 
Texten måste skrivas in på html-sidor, ja, det är bara html-sidor som syns på nätet. Däremot så går det ju att länka till ett worddokument, men då innebär det att man laddar hem dokumenten i fråga så att man kan titta på det i den egna datorn.
Finns hemsidan redan? I sådana fall måste du ju få tillgång till hemsidana filer, och där kan du ju skriva in texten.

Det GÅR att skriva html i worddokument, men då måste du ju först lära dig att koda html, och sen måste du spara dokumentet i html.

Bilder kan vara i formatet .jpg eller .gif. Storlek beror ju på hur stora man vill att de ska vara i pixlar, men gör dem så små som möjligt utan att kvalitén försämras, då blir sidan mer snabbladdad.
 
uhu, jag måste få tillgång till hemsidans filer, hmmm... För det skall helst inte länkas och jag orkar inte lära mig att koda html, har nog med att fila på texten. :smirk:
Hur små kan man göra bilder utan att kvaliten försämras alltför mkt då?
 
Hur du än gör så måste du kunna lite html, alt skaffa dig ett hemsidebyggarprogram, tex Frontpage eller Dreamweaver. Även om du skulle länka in ett worddokument så måste du ju kunna html för att kunna lägga in länken.

Tja, en bild ar ju två storlekar, dels i pixlar, dvs hur stor den blir på skärmen, dels i byte, dvs hur stort utrymme filen tar i datorn. Om bilden ska vara stor i pixlar (tex 10x10 cm) så måste den ju givetvis vara ganska stor i byte också för att kvaliten inte ska försämras.

Så det beror alltså på hur stor man vill ha bilden i pixlar. För att förminska bilden i byte så måste man komprimera den, det kan man göra i ett bildredigeringsprogram. Där ser man ju också resultatet av komprimeringen, så att man kan välja vilken kvalitet man vill ha.
 
jag försöker hitta något nedladdningsbart program, då.
OK, tackar och niger :bow: för hjälpen!
 
Jag skulle vilja rekommendera att INTE ladda hem filer som någon annan har byggt och kodat och öppna dem och ändra dem i Frontpage eller Dreamweaver, om du inte redan från början vet att filerna är gjorda i något av dessa program.

Båda programmen lägger till extrakod som är ett rent helvete att plocka bort om man använder ett annat program eller kodar för hand.
Din webbmaster kanske inte blir så glad!

Kolla direkt med henne eller honom istället om hur du ska göra!
 
Att frontpage lägger till skräpkod vet jag, men att även dreamweaver gör detta har jag inte märkt? Vad är det för extrakod?
 
Dreamweaver MX lägger iaf inte till någon skräpkod (om man inte klassar tex <p> som det).
 
otroligt vad mycket man inte vet att man inte vet! Nu vet jag att det finns "skräpkoder" också. Får leta efter Dreamweaver MX då, som Zaga sa.
 
Du kan spara word-dokumentet som HTML, då genereras HTML-taggarna automatiskt. Ligger det bilder i word-dokumentet så sparas dessa i en ny mapp och det nya html-dokumentet har HTML-kod för att visa dem. När det ska upp på webben måste både html-filen och bild-mappen med innehåll läggas upp.

För att se hur det ser ut så öppnar du bara html-filen i din vanliga webläsare.

Gör du på detta sätt så blir det mer html-kod än om du skriver html-koden själv, du får t.ex. <font>-taggar runt varje textstycke (skriver du själv så lägger du in font-taggar bara runt den text som ska vara annorlunda), men det är ett enkelt sätt om man inte kan HTLM, eller för mindre dokument som inte ska ligga så länge (de flesta har ju begränsat utrymme på servern och då vill man inte ha onödigt stora filer, men är det bara tillfälligt så kanske man tycker det är OK).

Storleken på bilderna är normalt 'fritt val', en del (gratis-)servrar har begränsningar, men ju större bild (i kB, inte i cm) desto längre tid tar det att ladda websidan.
 
Tack Ylva
(jag har varit bortrest några dagar,) skall prova dina tips! Visste inte ens att man kan lägga in bilder i ett worddok.
:bow:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag, total nybörjare på hemsidor och html har numera ansvaret för vår studentförenings (akademisk ridklubbs) hemsida. Hittills tycker...
Svar
8
· Visningar
869
Senast: Laban
·
IT & mobiler Jag har ju ett par hemsidor som jag gjort med lite hjälp av Frontpage (och sen gått in och rensat och ändrat i html-koden). Alltså är...
Svar
1
· Visningar
1 071
Senast: Nazazel
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 797
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp