Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där jag har hästen använder de en liten Avant för allt det du nämner. Används för att köra ut foder och vatten, mocka ur lösdriftsbäddarna, köra in foderbalar, sladda ridbanan, ploga, flytta hästtransporterna om någon är i vägen osv. Verkar vara grymt smidig!
Tyvärr vet jag inte vilken modell Stallägaren har. I mina ögon är den liten jämfört med en traktor eller liknande, och den klarar jag tunga ensilagebalar och ta sig fram i lervälling. Den stora traktorn används extremt sällan i vårt stall, eftersom Avanten klarar det mesta .Öhhh, jag har "en liten Avant", och jag kan garantera, att man måste upp i storlek till de tämligen "stora", alltså 600-serien, om man vill flytta ensilagebalar som väger mer än 350-400 kg per styck.
Jag har haft en Avant 528 (storleken ett snäpp större än min) på lån en tid, den orkar inte heller köra fram stora, tynga, balar i lera eller djup snö.
Om man inte är säker på vad man ska göra, och hur mycket, så tycker jag prislappen på kompakt/minilastare som t.ex. Avant eller Norcar, är väldigt hög.
En ny maskin som orkar de tyngre balarna, kostar kring 300.000 - 350.000 kronor. Begagnat är svårt att hitta, och är endera slutkört och därför billigt, eller ligger väldigt nära nypriserna.
För 150.000 -200.000 kronor får man en bra fyrhjulsdriven traktor med frontlastare. Som fixar allt utom att mocka ut ströbäddar i trånga utrymmen.
Sedan har man många tusenlappar kvar för att hyra en Avant för att mocka med, och prova vilken storlek man egentligen behöver.
Man hyr en Avant (eller liknande) över en helg för ca 2000 kr.
Javisst är en Avant (oavsett storlek) bra mycket mindre än en jordbrukstraktor på 80-90 hk!Tyvärr vet jag inte vilken modell Stallägaren har. I mina ögon är den liten jämfört med en traktor eller liknande, och den klarar jag tunga ensilagebalar och ta sig fram i lervälling. Den stora traktorn används extremt sällan i vårt stall, eftersom Avanten klarar det mesta .
Vi behöver investera i en maskin på gården som ska kunna vara lämplig till följande: Mocka ur djupströbädd, förflytta storbalar med hösilage mm. Vad bör man skaffa då?