Vilket foderstatsprogram? Hjälp ett pucko som jag, snälla!

Gry

Trådstartare
Hej!

I morgon kommer hö in till stallet där jag hyr inkl höanalysen. Jag vet att det ska vara ett "jättebra" hö, men sifforna redovisas i morgon. Och jag har läst och läst och läst på fodersidan här och på en massa andra sidor om foder och kompletteringar. Men jag är förstås helt lost. Måste ha ett program som hjälper mig. Hippocampus tycks inte finnas längre, det var ju gratis. Och bra, verkar folk tycka.

Vilket program ska jag välja. Jag behöver ett program för total dummies, som är lätt att förstå och lätt att labba med. Och det ska förstås inte vara snordyrt. Gratis lär väl ett sådant inte vara men det vore ju förstås bäst :D

Jag har bara en häst. Så ett prgm som hanterar en häst är helt ok. Och gärna har parametern islandshäst. Om det ska finnas sådana parametrar vid fodring.

Så tipsa loss om ett användbart foderstatsprogram och hjälp ett pucko :o:laugh:

Sv: Vilket foderstatsprogram? Hjälp ett pucko som jag, snälla!

Jag valde Nutrina foderprogram. Tre månader för 99 kronor.Fanns helår att köpa ochså.Jag tycker det är bättre än Hippocampus nu när jag vant mig.

Jag räknar också i Nutrina och är nöjd med det.

KL
Jag måste också vara ett pucko.. Har suttit nu med både Freefarm och Nutrina och jag får det inte att gå ihop! Enligt båda programmen ska det räcka att min häst endast äter ensilage, men de räcker inte. Dygnet har för få timmar för att min häst ska få i sig tillräckligt. Så fort jag lägger in mitt lucern och musli sticker värdena iväg. Har testat hippocampus förut men får inte det heller att gå ihop.
Känns så j**kla hopplöst! Hur ska jag göra för att räkna rätt?

prova opti-gnägg. Ett gratisprogram.

Ett överskott av protein från grovfoder, vilket lucern är, skadar inte hästen. Alla mina hästar har legat upp emot 50% över vad de ska ha i smrp enligt hippocampus, men normalt i mj. Så det är viktigare att ha koll på mj än smrp. O se till att det blir rätt med mineralerna. Vad hade höet för värden?

Äntligen ett program som jag förstår mig på lite! Tusen tack! Men som vanligt visar den att jag egentligen borde ge mindre än vad jag ger..
Försöker ge så mycket lucern som möjligt men det uppskattas inte alls av hästis. Ger jag mer än 2kg per dag börjar det ratas.. Oavsett om det är hack eller pellets..
Analyset på ensilaget visar (per kilo):
ts 68,9%,
7,1Mj/kg
69 g råprotein
43g smältbart råprotein
2,2g kalcium
1,5g forfor

Du kanske måste byta ut kraftfodret till vill komplettera med? Vad behöver hästen?

KL
Jag måste också vara ett pucko.. Har suttit nu med både Freefarm och Nutrina och jag får det inte att gå ihop! Enligt båda programmen ska det räcka att min häst endast äter ensilage, men de räcker inte. Dygnet har för få timmar för att min häst ska få i sig tillräckligt. Så fort jag lägger in mitt lucern och musli sticker värdena iväg. Har testat hippocampus förut men får inte det heller att gå ihop.
Känns så j**kla hopplöst! Hur ska jag göra för att räkna rätt?

Om du tar bort muslin helt och hållet, hur blir det då?

Enligt foderstatsprogrammen får hästis allt den behöver (förutom selen som jag ska komplettera med). Det står till och med att jag kan ge mindre än vad jag redan ger, men skulle jag göra det skulle hästis snart vara supersmal (i dagsläget är han smal, jag vill få upp honom till normal).
Jag ger honom 1l alfa hippo+2 l betfor + 2l müsli (spillers medow hearb) per dag. Plus olja och soja.

Monterose
Jag hade gärna tagit bort müslin, men den är just nu är den en väldigt dyr smaksättare.. Utan den äts ingen lucern alls..

Ingen som använder PC-horse? Och i så fall hur är det jämfört med Nutrina.
Är freefarm det enda gratisprogrammet som finns nu?

har pc-horse, hittar doch inte alla foder och inte heller var man lägger in egna värden :/

har pc-horse, hittar doch inte alla foder och inte heller var man lägger in egna värden :/
I starthjälpsfliken som kommer upp när du startar programmet (ligger minimerad nere i vänstra hörnet) finns möjlighet att göra ny foderlista. När du gjort ny foderlista kan du även lägga in nytt foder genom att klicka på fliken nytt foder. I den fliken kan du sedan göra ditt nya egna foder. Pc-horse tycker jag annars har ett bra hjälpavsnitt (frågetecken i översta vänstra hörnet);)

Jag frågade inte hur mycket programet tycker att hästen ska få, utan hur mycket hästen behöver! ;)

optignägg är mest bara som en miniräknare med bas-funktioner.

Räknar end med ca och p.

Funderar på att testa nutrina. Jag behöver egentligen inte nåt program men det hade varit praktiskt om man kunde spara allt på samma ställe och inte behöva lägga in olika foders värden om och om igen.

EDIT: Kollade på nutrina nu och det verkar ju väldigt enkelt. Riktigt många olika färdigfoder och mineralfoder etc finns dessutom redan inlagda.

Senast ändrad:

Det är det som är grundproblemet.. Jag trycker i hästis så mycket mat han möjligen kan äta de gånger han har möjlighet att äta men det är ändå inte tillräckligt. Ok, han minskar inte i vikt längre men han går heller inte upp..
Ovan ser du hur mycket kraftfoder jag ger. Plus det ger jag 12-15 kg ensilage med ovanstående värden. Mer hinner han inte äta de timmar han är inne. På dagarna går han i stor gräshage men de ger ingen direkt effekt..

Om hästen äter 12-15 KG Ensilage m dom värdena får den i sig tillräckligt med TS.

Jag hade skippat att försöka få i den en massa lucerna pga det om den nu inte är så intresserad.

Spillersgrejen ligger på 10 MJ/kg och 10% råprotein . Jag hade testat nåt med mer energi i (MJ)
Ex så ligger Fibergi Elit på 12,5 MJ /kg )9,8% råprotein vilket tydlgen motsvarar 80g smrp). Finns ju även andra med högre energiinnehåll än spillersvarianten.

Om du byter ut spiller-grejen mot motsvarande vikt fibergi Elit så ger det 5 MJ Extra

Byter du Lucernhack (7,5 MJ, 105 smrp) mot samma vikt av salsas gräspellets (10,5 MJ, 160 smrp)
så vinner du 6 MJ och 110 g smrp.

Bara på dessa två byten har du då vunnit 11 MJ och 110 g smrp (plus att det sannolikt går snabbare för hästen att sätta i sig gräspelletsen jämfört med lusernhacket.

Måste du ge två liter betfor? (antar att du menar uppblött) Är det för smaken eller magen? Hinner inte hästen äta upp kan du kanske ge nåt som ger mer MJ och protein än betfor.

Kan du få i hästen mer gräspellets är det ju utmärkt men om det inte går kanske Hippo Grow Alfa som består av stor ándel grönmjöl?

Hur mycket soja och olja får den?

Detta är bara spontana tankar, jag vet ju inget om din häst.

Senast ändrad:

Enligt foderstatsprogrammen får hästis allt den behöver (förutom selen som jag ska komplettera med). Det står till och med att jag kan ge mindre än vad jag redan ger, men skulle jag göra det skulle hästis snart vara supersmal (i dagsläget är han smal, jag vill få upp honom till normal).
Jag ger honom 1l alfa hippo+2 l betfor + 2l müsli (spillers medow hearb) per dag. Plus olja och soja.

Monterose
Jag hade gärna tagit bort müslin, men den är just nu är den en väldigt dyr smaksättare.. Utan den äts ingen lucern alls..

Programmet utgår ifrån en "standardhäst" och ska bara ses som ett hjälpmedel i beräknandet. Äter hästen mer än vad som rekommenderas så behöver den det, då vet du till nästa år och kan lägga dig på rätt nivå direkt utifrån hur kommande års grovfodervärden ser ut.

Min äter också mkt mer än vad programmet tycker.

Om hästen äter 12-15 KG Ensilage m dom värdena får den i sig tillräckligt med TS.

Jag hade skippat att försöka få i den en massa lucerna pga det om den nu inte är så intresserad.

Spillersgrejen ligger på 10 MJ/kg och 10% råprotein . Jag hade testat nåt med mer energi i (MJ)
Ex så ligger Fibergi Elit på 12,5 MJ /kg )9,8% råprotein vilket tydlgen motsvarar 80g smrp). Finns ju även andra med högre energiinnehåll än spillersvarianten.

Om du byter ut spiller-grejen mot motsvarande vikt fibergi Elit så ger det 5 MJ Extra

Byter du Lucernhack (7,5 MJ, 105 smrp) mot samma vikt av salsas gräspellets (10,5 MJ, 160 smrp)
så vinner du 6 MJ och 110 g smrp.

Bara på dessa två byten har du då vunnit 11 MJ och 110 g smrp (plus att det sannolikt går snabbare för hästen att sätta i sig gräspelletsen jämfört med lusernhacket.

Måste du ge två liter betfor? (antar att du menar uppblött) Är det för smaken eller magen? Hinner inte hästen äta upp kan du kanske ge nåt som ger mer MJ och protein än betfor.

Kan du få i hästen mer gräspellets är det ju utmärkt men om det inte går kanske Hippo Grow Alfa som består av stor ándel grönmjöl?

Hur mycket soja och olja får den?

Detta är bara spontana tankar, jag vet ju inget om din häst.

Såg att du skrivit Liter nu, jag har i ovanstående beräkningar utgått ifrån kg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka