vilket foder?

F

Frieserhäst

Har en häst som håller på att sättas igång efter 5 månaders vila.
Just nu så står hon på 11 kg hösilage och 1 kg kornkross, 1 liter torr betfor + mineraler.
Funderar på att kompletera kornkrosset med något foder med lite mer protein innehåll.
Funderar på fibergi (osäker på protein) eller något av kraffts pelletrerade. (risk för foderförstoppning?)
Vad rekomenderar ni? andra fodersorter? Hon äter EJ lusern :mad: !

Sen tänkte jag på det med kli vs betfor.
Betfor får hon för magen då hon har ett litet magsår, men besvärlig som hon är skippar hon gärna
det målet eftersom hon inte är så förtjust i det.
Kli har hon fått prova ett par gånger och hon ÄLSKADE DET!
Har kli samma effekt på magen som betfor?
Har hört att kli är urkalkande vid större mängder, är det bra att ge kalk tillskott när en häst har hovbroskförbening?

Många frågor, men frågar man inget får man inget veta! :d
får bara hoppas det är nån som kan svara ;)

Mia
 
Sv: vilket foder?

Jag rekommenderar mer grovfoder, förutsatt att det är bra värden i det.

Är det en frieserhäst vi pratar om? Om 11 kg ensilage ska vara tillräckligt med ts krävs ett rejält torrt ensilage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp