Vilket foder under första året?

C

camhag

Hej,

Jag undrar vilket foder ni ger åt era föl under deras första år? Jag får förhoppningsvis hem mitt föl när hon är kring 6mån. Hon kommer då givetvis ha fri tillgång på hö, men vad ger ni mer? Finns ju olika foder från olika tillverkare som ska passa för föl o 1åringar och unghästar.

Vad tänker ni på när ni väljer? Jag är jätte dålig på att veta vad som är en "bra" foderstat och vill helst ha ett så komplett foder som möjligt så jag slipper själv dosera i flera olika sorter. Sen vet man ju inte vad som passar hästen, men vad ska jag tänka på rent generellt?

Sv: Vilket foder under första året?

Vd jag ger beror helt o hållet på värdena på grovfodret. Föl o växande unghästar har ett högt proteinbehov.

Jag har alltid ett grovfoder med bra värden samt att mina föl och unghästar äter bra så för min del räcker det med grovfodret plus Tokosel och eventuellt kalk (har alltid haft bra kvot eller brist på kalk i grovfodret).

Skulle det behövas mer än grovfoder av någon anledning (hade faktiskt en hingst ett år som åt lite dåligt av grovfodret) så ger jag lusernpellets.

Har man ett föl/unghäst som inte klarar av att äta så mycket grovfoder som behövs får man fylla upp med annat. Detta har inte varit aktuellt för mig så den frågan bollar jag vidare! :)

Jag valde ett foder med lite mjölkersättning i när jag fick hem min 6 mån. Dodson & Horrells Foal Creep pellets.
Sök på fölfoder här så får du upp flera trådar med tips.
Till en så ung häst så ska du ha det proteinrikaste grovfodret du kan hitta. Det gör det betydligt lättare att få ihop en bra foderstat.
// Linda

När Chili var ca 6 mån så började jag ge
Wollerts Fölmix. Det var min uppfödare som
rekomenderade den så han hade provat de
flesta andra märken. Men det var med denna
som fölisarna blev riktigt feta och glansiga :D
Innehåller extra mycket selen ;)

Håller just nu faktiskt på och vänjer tillbaka
min unghäst snart 4 år till fölmixen.
Då han har jättesvårt att hålla vikt :(
och har varit dålig senaste halvåret.

Krafft Groov 125, betfor och vetekli som grund. Lucern som tillskott om det behövs för värdena på höet. E-vit med selen. Mineraler om så behövs. Morötter som jag brukar göra småbitar av eller riva eftersom de kan ha svårt o tugga dem när de är små.

Tack till Alla för era svar! Hon kommer ha fri tillgång till hö, ska skicka på analys efter höbärgningen så får man veta värdena. Bor i norrland och har tillgång till foder från finland, de har ett märke som heter Racing. Finns en variant som heter Prix, och en annan (minns ej namn) som innehåller extra protein. Kanske det kan vara nåt? Det finns även butiker som säljer Krafft och kan såklart beställa hem annat om det skulle behövas. Svårt det där att veta vad man ska ge. Får fråga uppfödaren vad hon gett åt de föl som hon sparat tidigare år.

Någon som har erfarenhet av Racing foder och kan rekommendera? Min mamma har minishettisar och en uppfödare som hon köpte häst ifrån sa att han bara matar racing åt föl och 1-åringar. Men det känns som att det är skillnad mellan minishettisar och halvblod.

Tänk bara på att ett 6mån föl inte helt kan tillgodogöra sig "vanligt" foder. Leta gärna efter foder med mjölkersättning i.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat