Vilket foder till dessa tre?

trofé

Trådstartare
Har tre st katter som alla äter Katty Nyttiga Bitar torrfoder. Som variation äter de lite råttor och fåglar ute, dock får de ingen annan mat serverad. Två av katterna är i fint hull och blanka i pälsen. Men en är tunnare och lite mindre blank i pälsen.

Alla tre är kastrerade honkatter. Den lite tunnare katten har alltid varit smal. Hon blir aldrig i närheten av ens "gott normalhull". Alla är avmaskade som de ska. De går ut och in som de själva vill (kattlucka).

Kan man testa med något annat foder? Finns de risk att de som nu har gott hull blir för runda då? Förslag och idéer tages tacksamt emot! :)

Sv: Vilket foder till dessa tre?

Vi har lite samma problem, en matglad katt som lätt blir lite rund, med tjock och fin päls, och en "anorektiker" som lätt får torr och glanslös päls.

Lösningen för oss har varit att tidvis stödutfodra anorektikern med extra näringsrik och bra mat, grishjärta, köttfärs, det feta man skär bort när man lagar kött, en skvätt grädde, osv. Alltså sånt hon äter fort och med god aptit - det äter hon medan man tittar på, så kan man se till att den andra håller sig borta under tiden och får äta ifred. Hon kanske får en sån extraportion om dagen, resten äter hon det vanliga torrfodret som den andra katten också får.

Sen får bägge katterna specialfoder för fin päls som standardfoder, den blanka lider inte av det, och den med sämre pälskvalitet blir lite bättre.

Du bör nog välja ett hälsosammare torrfoder med högre kötthalt, alternativt utfodra med enbart våtfoder, som passar bra både för de lite rundlagda och den tunnare katter.

Vill du utfodra med torrfoder så välj som sagt ett med högre kötthalt. Orijen, Olivers, Applaws är några exempel på "högprocentare".

Svarar båda.

Nu när jag kollat runt lite och läst om innehåll i foder kände jag mig lite så här :crazy: ang att vete (tror jag det var) stod som första ingrediens på Kattys foder.

Vart kan man köpa fodren som du (Reykur) tipsade om?

Funderade lite på Specifics foder också, kan de vara vettiga?

Specific är, om jag inte missminner mig, inte "så speciellt". Ska du satsa på ett lite bättre foder så finns det i liknande prisklass med betydligt bättre kvalité. Som du säger så är det inte bra att spannmål står först, så klokt av dig att kika efter en annan leverantör.
Våtfoder från affären, exempelvis Mjau, innehåller enbart kött och har en för katterna naturlig vätskehalt. Jag själv baserar mina katters mat kring det, väldigt bra fett och proteinhalt för alla kategorier katter och inger spannmål!
Jag skickar ett pm till dig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: Nikan
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 249
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
2 023
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka