vilket foder passar bäst på kvällen resp. morgonen?

aramis

Trådstartare
Jag har funderat lite på hur jag ska dela upp kraftfodergivorna till min kuse och tänkte höra vad ni anser bäst. :)
Han får kraft på morgonen (inne och sedan släpps dom i hagen och får morgonhö där.)

Sen får han på kvällen efter det hö dom får vid intag.

Ev. så kan jag ge honom kraftfodret delat på en gång till men bara tre dagar i veckan. (mitt på dagen på helgerna och vid nattning en dag i veckan)

Det kraftfoder som ska delas upp är:

1 kg lucern pellets
0,5 kg havre
300 gr soja
200 gr vetekli
100 gr betfor
75 gr miner vit

Det jag funderar mest över är om jag ska ge det som är bäst för tarmen att jobba med (Luzern och betfor?!) på morgonen eller på kvällen?

Är det någonting som jag ska undvika att ge på tex kvällen?
Eller har det överhuvudtaget ingen betydelse, ska jag dela allt på två givor rakt av så han får samma blandning både morgon och kväll? :) :confused: :)
 
Jag undviker alltid att ge betfor på kvällen då det e ett snabbenergifoder. Dock får man hålla koll så att det inte står för länge och börjar jäsa, särskillt när det börjar bi varmt ute.
 
Eftersom dom äter kf före hö på morgonen är det nog bra med riktigt slabbig betfor + ev annat kf till morgonfodring, då blir det inte så torrt i magen om dom kastar i sig höt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: Andersson
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Kivina
·
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 371
Senast: Magnum
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp