Vilket foder för att bäst hulla/muskla upp?

pixietail

Trådstartare
Har en D-ponny, som har rätt dåligt hull över rumpan och som jag håller på att muskla upp över ryggen, hon är d-ponny och går som skogsmulle 5 dagar i veckan, framöver kommer vi börja träna hoppning.

Just nu, eftersom vi mest skrittar rundor pga halkan och sådär, så ser hennes foderstat ut såhär:

Morgon:
1kg hö
0,5L havrekross

Under dagen: fri tillgång på ensilage i hagen

Middag (insläpp):
1kg hö
0,8L havrekross

Kväll:
4 kg hö
0,8L havrekross

Hon är min första häst, och jag vet inte riktigt hur jag ska ändra foderstaten så att hon får bätte hull. Den här foderstaten fick jag råd av stallägaren, men det känns inte som om jag får särskilt bra råd av henne, tänkte det är bättre att fråga här, många erfarenheter och svar önskas.

Enligt siffrorna på den utskrivna foderstaten ser siffrorna för fodret ut såhär:

Energi, 50,4
SRP, 266
Ca, 25.2
P, 17.4

(och de siffrorna säger mig ingenting).

Finns det något tillskott som är bra att ge för hästen för att kunna ta upp näringen i fodret bättre?

Finns det för övrigt någon bra bok i ämnet foder?

Sv: Vilket foder för att bäst hulla/muskla upp?

Siffror säget inte mig heller någonting, kanske nån annan som har bättre koll? Jag har haft samma problem men en av mina hästar. Då hjälpte krafft med extra protein (om det inte finns tillräckligt i höet) och e-vitamintillskott tillsammans med kross och hö. Magnesium har jag hört någonstans ska vara bra men har aldrig själv provat..

Foderstaten verkar OK men du kan prova att öka proteingivan lite om din häst är lite tunn över baken/ryggen.
Du delar Energin med SRP (Smrp, smältbart råprotein) och får fram kvoten av detta, den ska enligt rekommendationer ligga på 6 eller över (vissa hästar klarar under, andra inte, vissa kräver låg kvot, andra jättehög så det är väldigt olika).

Delar du 44 i 8,4 (höets värden per kg, räknade ur de värden du fick delat på 6 som var hela högivan) så får du 5,2 vilket är lite lågt. Sen ger du ju havre, vilket borde höja kvoten lite (vet inte hur mkt 2 liter havrekross väger), och hösilage som vi inte vet värdena på tyvärr.

Du kan kanske prova ge henne nån dl Soja (billigt och bra fodermedel med massor av protein) eller nåt halvkilo lusern (pellets eller hack)?

OBS Har jag fattat fel om höet värden nu? För det kan väl ändå inte innehålla 50 MJ per kg? :p Fattade det som att det menades så som jag skrev ovan. Nån som tror nåt annat?

Milly kanske kan hjälpa, hon är lite bättre än jag på det här :D

hade svårt att få upp mitt halvblod i hull här för ett tag sen... köpte lucernpellets o blöter ½L per dag... o nu e han så fin!!!! :love:

Prova att ge krafft pluss grön, 1/2 kg...det ser ut som att du inte ger några mineraler utan bara hö och havre...har du kollat hur mkt mineraler din pålle behöver?Hur mkt väger den?KP innehåller mkt mineraler..

Tackar för tipset, får klura på lucern.
Om jag börjar ge det och hon blir fin i hullet, ska hon stå kvar på det då eller tar man bort det när hon ser ut/känns bra?

Men.. Var köper man foder? Just nu köper jag foder direkt via stallägaren, men annars?

Nej, jag ger inga extra mineraler. Som sagt är jag "nybörjare" på det här med foder, hur vet man det? Hästen är en maxad D-ponny, vad väger en sån? lätt-normalmusklad men tunn över rumpan. 400kg?

Vad för mineraler ska/kan/bör man ge?
Vitaminer var det också nån som skrev om, E-vit, vad är det bra för? ;)

Det är nog den totala foderstatens innehåll, dvs hennes häst äter 50 MJ/dag och kvoten är 5,2.

Det skulle räcka med 0,5 kg lusern/dag för att få upp kvoten till rekommenderade 6, eller 2 dl soja (120 g).

Lusern hittar du på Granngården, finns både som pellets och hackad strå:idea:

Tack! Granngården finns ju här =)
Vad är bäst, pellets eller hackad strå? Är det någon skillnad på 0,5kg av det ena eller det andra?

Tillägg: Lusernpellets blöter man upp och hackad strå ger man som är? eller?

Senast ändrad:

Hackad strå tar upp större plats i krubba, hink och foderrum. Pellets måste blötläggas för att minska risken för foderstrupsförstoppning. Annars är de likvärdiga och båda räknas som grovfoder.

Vilket som är bäst är en smaksak...

Är det någon skillnad på 0,5kg av det ena eller det andra?
;) Vilket är tyngst? 1 kg bly eller 1 kg bommul?:angel:

Hackad strå tar upp större plats i krubba, hink och foderrum. Pellets måste blötläggas för att minska risken för foderstrupsförstoppning. Annars är de likvärdiga och båda räknas som grovfoder.

Vilket som är bäst är en smaksak...

;) Vilket är tyngst? 1 kg bly eller 1 kg bommul?:angel:

Heh, heh =) tack. Jamen, enklare är det som inte behöver blötläggas så för mig är 1kg bomull bättre, även om det tar mer plats :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 220
Senast: Maria_81
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix