Har en D-ponny, som har rätt dåligt hull över rumpan och som jag håller på att muskla upp över ryggen, hon är d-ponny och går som skogsmulle 5 dagar i veckan, framöver kommer vi börja träna hoppning.
Just nu, eftersom vi mest skrittar rundor pga halkan och sådär, så ser hennes foderstat ut såhär:
Morgon:
1kg hö
0,5L havrekross
Under dagen: fri tillgång på ensilage i hagen
Middag (insläpp):
1kg hö
0,8L havrekross
Kväll:
4 kg hö
0,8L havrekross
Hon är min första häst, och jag vet inte riktigt hur jag ska ändra foderstaten så att hon får bätte hull. Den här foderstaten fick jag råd av stallägaren, men det känns inte som om jag får särskilt bra råd av henne, tänkte det är bättre att fråga här, många erfarenheter och svar önskas.
Enligt siffrorna på den utskrivna foderstaten ser siffrorna för fodret ut såhär:
Hö
Energi, 50,4
SRP, 266
Ca, 25.2
P, 17.4
(och de siffrorna säger mig ingenting).
Finns det något tillskott som är bra att ge för hästen för att kunna ta upp näringen i fodret bättre?
Finns det för övrigt någon bra bok i ämnet foder?
Just nu, eftersom vi mest skrittar rundor pga halkan och sådär, så ser hennes foderstat ut såhär:
Morgon:
1kg hö
0,5L havrekross
Under dagen: fri tillgång på ensilage i hagen
Middag (insläpp):
1kg hö
0,8L havrekross
Kväll:
4 kg hö
0,8L havrekross
Hon är min första häst, och jag vet inte riktigt hur jag ska ändra foderstaten så att hon får bätte hull. Den här foderstaten fick jag råd av stallägaren, men det känns inte som om jag får särskilt bra råd av henne, tänkte det är bättre att fråga här, många erfarenheter och svar önskas.
Enligt siffrorna på den utskrivna foderstaten ser siffrorna för fodret ut såhär:
Hö
Energi, 50,4
SRP, 266
Ca, 25.2
P, 17.4
(och de siffrorna säger mig ingenting).
Finns det något tillskott som är bra att ge för hästen för att kunna ta upp näringen i fodret bättre?
Finns det för övrigt någon bra bok i ämnet foder?