vilket foder är bra!?

H

Helenaa

Jag har en fd varmblodstravare på 6 år, och ca 170 hög.
Hon rids ca 6dagar i veckan, tränas både i dressyr och hoppning, och även skogsridning såklart.

Jag har tidigare gett henne på havre och betfor mineraler och Hö. men har nu hörs att betfor är absolut inte bra att ge hästen för det är inte bra för tänderna. den här tjejen som berättade lite om det för mig sa att jag bara ska ge min häst havre och Hö, men bara havre? jag tycker det verkar så "lite" eller vad man ska säga. visst en häst behöver egentligen inte så mkt kraftfoder utan det är grovfodret som är viktigast!

men jag vill prova något annan tex fibergi kanske? men är det bra för tänderna finns det något annat bra foder? (inget foder som ska blötläggas bara)

tacksam för bra svar! Mvh .

Sv: vilket foder är bra!?

Helt riktigt, betfor är egentligen socker (o som du skriver dåligt för tänderna).

Själv ger jag min häst (en NSV/halvbl. valack, som har lätt för att lägga på hullet) ca 3 dl kornkross (har hört att det ska vara bra, men det funkar i alla fall), främst för att "skölja ner" algerna med, som är hans mineral-tillskott. Annars får han hö eller höensilage (detta är alltså under vintern).

Nu har ju vi inte samma häst typ, men min häst skulle säkert klara sig utan kraftfoder. Det är mest socialt att han får lite på morgonen när de andra får, så han slipper stå o stressa upp sig och så han får i sig algerna (annars kan jag varmt rekomendera alger), samt lite efter ridtur som belöning. Jag säger inte att du ska sluta ge henne kraftfoder, men jag skule tro att även din häst klarar sig utan. Öka hellre på mängden hö.

Förr i tiden när arbetshästarna körde fulla pass i skogen, hann de inte få i sig tillräckligt med energi genom mängden hö de fick. Då började man ge dem havre i hiskeliga mängder. Säkert har detta levt kvar till viss del. Klart att dräktiga och digivande ston kan behöva lite extra energi.

Med andra ord, jag tror att det räcker gott o väl med havre (havre är ju havre och inga andra konstiga tillsatsämnen som det kan vara i "fabrikstillverkat foder"), men du får prova dig fram till vilket foder som passar bäst för er båda. Annars finns det säkert någon annan här som kan ge ett annat perspektiv på frågan...

Nej betfor är det som är kvar efter sockret är borta. Betfibrer.
Gräs innehåller ganska mycket socker också.
Fibergi innehåller mycket socker också.

Vad din häst behöver utöver höet bestäms av höets näringsinnehåll, och en normalfödd ridhäst som hobbyrids eller tävlas i lätta klasser behöver oftast inget annat än ett bra hö.

Ett sämre hö måste dock kompletteras, men då är det oftast protein som saknas och då är inte havre och betfor de bästa fodermedlen.

Betfor är en restprodukt från sockertillverkningen med tillsatt melass. Sockret i betforen kommer alltså från melassen och inte från betfibrerna själva.

Betfor är ett bra hästfodermedel med mycket nyttiga fibrer, och sockret är i sammanhanget inte så mycket att hetsa upp sig över. Hästar hanterar socker på ett helt annat sätt än oss människor, så att överföra vår "sockerhysteri" på dem blir lite fel...;)

Fibergi består för övrigt till stor del av melass och hackad halm, så att byta betfor mot det för att komma undan sockret ger inget. Fibergi är dessutom ett ganska dyrt foder, så fortsätt du med betfor och havre om det passar din hästs foderstat.

Men jag kan alltså ge betfor? för det är inte farligt för tänderna ? :)

Senast ändrad av en moderator:

Om du nu tvunget vill byta bort betforen mot fibergi så ta isället Salsa hästfoder... Det tänker jag ha till mitt blivande varmblodsto, 170, 20år... läst mycket bra om detta foder.
Jämför gärna foderna på deras hemsidor

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka