vilket foder använder du?

B

BeastieBabe

vad har du för fodersorter och hur mycket kostar dom? jag håller på att lägga in lite prisuppgifter i mitt foderstatsuträkningsprogram så alla prisuppgifter är välkomna.. :bow:
jag har analyser på krafft, fibergi och hippos foder, använder du annat kraftfoder kan du gärna skriva in MJ, SMRP, Ca, P & Mg och pris/kg :)

:bow: *tacksam för ALLA svar* :bow:
 
För tillfället ger jag betpellets (3,45 kr/kg) och Krafft Protein (15,37 kr/kg). Men så snart jag har möjlighet att vänja om pållan med fodret (= i sommar) så kommer hon som grundfoder få äta Hippo Basic (5 kr/kg).

Fler prisuppgifter jag kan ge är Fibergi Müsli (14 kr/kg) som hon åt i somras och Fibergi Bas (6,2 kr/kg) som hon åt när jag red henne i julas.

Hoppas det hjälpte lite.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
åhh tack så mkt :bow:.. men vad innehåller Hippo müsli? den hade jag inte med, vet inte varför jag missade den :)
 
okai men hur mycket väger då säcken som kostar 160 kr och den som kostar 250 vad väger den?
annars kan jag absolut inte räkna ut priserna.. inte ens ca priser då det skiljer ganska mycket om det är 20 eller 50 kg i en säck.. :smirk:

tack för tabellerna :bow:
 
Hösilage 1 kr/kg
Havre (hel) 1 kr/kg
Mineraler ca 30 kr/månad (8 kg pellets-mineraler kostar 133 kr)
Enzion (biotin) 439 kr o den hinken räcker ca 1½ månad
Vitlökspulver (Biofarmab Garlican Forte) En hink på 750 g räcker rätt länge, hon får 12 g/dag. Hinken kostar ca 120 kr.

E-vitamin från Hippo ger jag för tillfället inte, men där kostar 500 ml 115 kr (räcker i 50 dgr)
B-vitamin från Hippo 500 ml för 133 kr, räcker i en månad

Äpplen gratis :)
 
Hippo Müsli har jag ingen aning om vad det innehåller. Fibergi Müsli kan jag kolla upp om ett par dagar. Återkommer!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Vi ger

havre (ca 1,20 kr/kg)
vetekli (ca 3 kr/kg)
hippo alfa (ca 6 kr/kg minns ej)
morötter (ca 1,80 kr/kg)
betfor, linfrö, miner röd - vet ej priset
salt (ca 5 kr/kg)
basic e (30 kr/kg??? huvudräkning :eek:)
 
Havre: 1kr/kg
Korn: 1.5kr/kg
Hö: 1.75kr/kg
Beftor: ? (ingår i hyran)
Lusernhack: 6kr/kg
Mineraler: ?
morötter: ca 1.80kr/kg
Olja: 19kr för 1 1/2 liter (1dl/dag)
 
Fibergi Müsli innehåller 11,5 MJ, 116 g smb.rp, 16 g Ca, 4 g P och 15 g Mg. Fibergi rekommenderar att man inte ger mer än 100 g/100 kg häst. När jag räknade till mitt sto så täckte 4 hg Fibergi Müsli hela hennes mineral- och vitaminbehov, så förmodligen vill de inte att hästen skall få i sig för mycket mineraler och vitaminer. Tanken är att man skall komplettera med havre eller korn, men det passar ju inte min donna. :D

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Hippo musli innehåller per kg foder
11 MJ
80 smrp
8 % växttråd
13 % vatten
0,7 % kalcium
0,5 % fosfor
0,35 % magnesium
 
Använder mig av Eggersmann´s foder.
Classic Müsli (havrefri) 20kg 134:- = 6,70:-/kg
MJ13,8 , Smrp77 , Ca3 , P0,9 , MG0,85
Struktur Mix 25kg 243:- = 9,70:-(kg
MJ11,2 , Smrp66 , Ca0,9 , P0,3 , MG0,15
Bägge fodren innehåller vitaminer,selen,jod mm mm
 
HÖ: 1,6 kr/kg
Ensilage: 1 kr/kg
Vetekli: 3,33 kr/kg
Krafft protein 11,5 kr/kg

De va nog allt....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 585
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 370
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp