Vilket flugtäcke?

josefinefreed

Trådstartare
Har googlat som en galning om flugtäcken och det är givetvis helt olika svar beroende på vad man tycker själv. Så jag startar en tråd och specificerar min fråga lite.

Jag är sugen på Bucas Buzz off, eller någon utav Amigos modeller eftersom jag hört jättebra om båda dessa. Har även hört tvärtom om båda.

Grejen är att min häst har liten bog. Vad jag vet har både Bucas och Amigo/Rambo täcken som är rymliga i bogen, iallafall utetäckena. Hur är det med flugtäckena?

De täcke som sitter som en smäck på min häst är Bucas Freedom, har testat andra Bucas som hon drunknar i framtill i halsen. Har både Freedom light och extra och båda sitter som en smäck. Tror ni då att Bucas buzz off fungerar?

Annars tycker jag Amigo dustbuster verkar väldigt smidigt, men samma där, hur är det i bogen? Vill att det ska sitta hyffsat och inte skava. Min häst verkar passa bäst med täcken utan bogveck.

Tacksam för hjälp!

Sv: Vilket flugtäcke?

Jag hittade min häst förtvivlad med två stora bromsar på korset UNDER täcket när han hade bucas..... :crazy:

HWs modeller har ingen magplatta vilket är ett minus. Och den enda modellen som har tillräckligt bra hals är sweet itch hoody, dom andra är för korta och glider dessutom ned direkt. Sweet itch är dyrt men det håller mkt bättre än modellerna i nät och skyddar mot knott samt bromsbett (broms kan bita igenom Amigo...)

Mark Todds combo flugtäcke är bra och prisvärd, lång hals och magplatta, dessutom har det riktiga spännen i bogen så det går att reglera om din häst är smal. Och nätet är tät men mjukt.

Jag har amigo bug rug.
Det sitter bra på min häst med rätt liten bog och som lätt får skav.
Är nöjd med det, men det måste kompletteras med flugmedel, spec vid magen och runt juvret där det inte alls skyddar bra.

kl

Gud så svårt detta är! Vilket märke det än gäller så älskar vissa dom och vissa hatar dom. Antar att de inte finns så mkt annat att göra än att testa sig fram.. Men det är svårt när det är dyrt :p Vill inte ha världens budgettäcke..

Köpte ett Buzz off idag för att prova strl, fanns bara 125 men det var lika långt som ett annat i 140. Det var perfekt på längden, men nå jävulskt trångt i bogen. Så de blir ett 135 ifall det blir ett buzz off.. Dock kan jag ej prova vilket e synd.

Är fortf. inne på Dustbuster från Amigo som de står mkt gott om.. Men vill ju inte att halsen ska glida ner..? Bucas-täcket hade ett resår man trädde framför öronen, som ett pannband, satt perfekt.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2
Svar
25
· Visningar
688
Senast: Lemeie
·
Utrustning Hej, då det visat sig att min häst slaktar flugtäcken (billigare varianter) så tänkte jag köpa ett lite dyrare från horseware. Vill...
2
Svar
20
· Visningar
2 146
Senast: Fiorano
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 844
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023