Vilket bett?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare lovely-celeste
  • Startdatum Startdatum
L

lovely-celeste

Jag har en häst som blir ganska stark vid vissa tillfällen. Jag har ridit henne på ett vanligt tränsbett, har något tips på annat bett? Hon är ganska känslig i sin mun också.

//Annelie

Sv: Vilket bett?

Ja hade en sådan polle förut och jag hade vanligt tränsbett i börja,,, bytte dock till ett passoa bett med äppelsmak.. :) funka sketabra!! men man MÅSTE vara snäll i händerna då! men de är du säker redan?? :rofl:

Mvh Maria :cool:

Jg tycker prsonligen att man ska ha ett så milt bett som möjligt. Då gäller det ju att komma på andra knep istället;)

Är hon känslig i munnen men ändå blir stark skulle jag nog träna lydnad i stället. ;) (Har precis samma problem med stor hästen)

D-ponnyn blev stark i vänstersidan i höstas, då bytte vi till ett eggbett med fasta ringar 9,5, fungerar utmärkt. Nu är hon mycket harmoiskare i munnen!

Det är nog bara att prova sig fram.

Prova olika tränsbett, oledade, tvådelade, tredelade, med fasta eller rörliga ringar. Kolla även storleken, alla bett ska ligga helt rakt i munnen och ska inte sticka ut något om du drar i ena bettringen rakt ut.

Lossa på nosgrimman, prova andra varianter eller ta bort den helt.

Träna lydnad och se till att du får en reaktion på små hjälper och ger omedelbar eftergift.

el_saba skrev:
Ja hade en sådan polle förut och jag hade vanligt tränsbett i börja,,, bytte dock till ett passoa bett med äppelsmak.. :) funka sketabra!! men man MÅSTE vara snäll i händerna då! men de är du säker redan?? :rofl:

Mvh Maria :cool:

äppelsmak :rofl: ja, jag är snäll i mina händer ;) det blir därför jobbigt när hon blir stark..

tack så mycket för svaren! Jag skall försöka testa mig fram....och hoppas att jag löser det...

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 121
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar