Vilket bett

P

Piggelkot

Efter att ha sett någon info film om vilka skador bettet gör i hästens mun har jag blivit riktigt rädd.. Nu har min häst vanligt tre delat.. Tidigare hade hon två delat men hon funkar MYCKET bättre på detta.. Men jag funderar på om Nova bett skulle vara det bästa? Ni inser nog att hon inte ska ha något skarpt.. Jag vill ha något mjukt som är så skonsamt som möjligt för hästens mun.. Jag tror att gummi skulle vara bra för henne att ha då hon ALLTID tuggar när hon går i form.. (även i bettlöst) Sedan är det ju inte helt fel att slippa värma det.. :angel: Det måste ju finnas något bett som inte sitter fel i munnen på hästen? :crazy: Uppskattar verkligen hjälp!!! :D

Sv: Vilket bett

Bland det bästa "vanliga" bettet jag haft är ett två delat pessoa-bett som liiite stångeffekt då det inte kan böjas framåt som ett vanligt tvådelat..

Okej med det är väll endå ganska mycket skarpare än ett vanligt två eller tre delat? Jag kommer aldrig sätta ett pessoa på min häst.. Hon skulle inte må bra av det men tack endå :D

Jag skulle inte vilja påstå att det är ganska mycket skarpare.. det är ett väldigt milt skarpt bett.. Min häst var väldigt svår i munnen när jag fick honom, men det bettet har han alltid funkat kanon på.. jag gillar inte vanliga tvådelade just på grund av den så kallade nötknäppareffekten..

Varför aldrig ett pessoabett? Det är ju inte i närheten av samma effekt som det pessoat som finns med hävstång..

Min lilla dam e lite speciell i munnen. Hon har stöd och allt sådant. Men. Blir det fel så gör hon felet JÄTTE stort.. Råkar man göra något knasigt i hennes mun är det super obehagligt och huvudet åker upp direkt.. De e väldigt svårt att förklara men hon är såå finkänslig i munnen.. Som att man kan stå på ett äggpaket om man ställer sig där försiktigt, så kan man långsamt få all sin vikt på äggpaketet. Men gör man fel så krossar man äggen.. Fattar du? :p Sedan är jag nog lite löjlig men jag är rädd för pessoa.. Allt med att man inte kan ge hästen någon eftergift o.s.v..

Haha ja jo jag förstår ;)

Och ja, är du rädd för pessoa så är det ju inte mycket att göra.. men jag har vart med om att både mitt halvblod som va stenhård i munnen och två jätte känsliga fullblod har stormtrivts med det bettet.. :)

Fast de dåliga pessoabetten är ju inte samma som på Memmis bild.
Googla pessoabett så bilden med färger på hästhuvudet är animerad och visar ett dåligt pessoa.

Jo det är klart det är? Men jag har inte pratat om det pessoabettet.. jag länkade det pessoabettet jag menade..

Gummibett är något jag aldrig skulle stoppa i en hästmun, det blir en hel del friktion som kan skava rejält i en känslig hästmun.
Jag rider med ett Magic Pessoa, tvådelat med fasta ringar, och försöker ha en så fin hand som möjligt.

Bettet går inte att böja mer än såhär.
j.jpg

Senast ändrad:

Titta en till som visade bettet jag visade.. men du hittade en bild som visade mer vad dom menar med att det inte har nötknäppareffekten ;) Fast jag har ett med vanliga ringar, alltså inte fasta..

Personligen är detta ett av dom betten jag ridit med som jag gillar bäst!

Min häst blir Inte glad om hon får in något annat i munnen! Hon hatade vanliga tvådelade och tredelade bett. :)
Det blir ju lite som ett rakt bett i munnen för hästen om den suger tag i bettet - Den slipper få upp bettet i gommen ,
men om den inte tar tag i bettet så blir det rörligt.

Okej men de sitter väll fortfarande mot hästens neder käke? Finns det inget som är mer "figur sytt"?

Okej men de sitter väll fortfarande mot hästens neder käke? Finns det inget som är mer "figur sytt"?

Vill du inte att bettet ska ligga an nederkäken så får du "lyfta" upp det med läderrem som går runt nosryggen. Det blir dubbeleffekt - tryck på nosryggen och bett.

Vill du ha det snällaste bettet så är ett tunt rakt (inte för tunt).

Min häst är knepig i munnen men idag går hon kanon på vilket bett som helst utom de skarpa. Det beror på handen som håller i tyglarna. Rider man rätt så blir det INTE skador i hästens mun.

det sämsta du kan ha på en häst som tuggar och gnager på bettet är ett gummi eller syntet bett. detta kan då orsaka friktionsskador både på hästens tandkött, mungipor och även tänder.

du har helt blandat ihop pessoa betten, det som visas här är inte det bett du är rädd för eller har hört talas om, det är helt enkelt bara ett väldigt ergonomiskt byggt tränsbett!

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 232
Senast: Oknytt
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 205
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 193
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka