Vilket bett ska jag variera med?

S

Saralainen

Hejsan!

Jag rider en arab och använder ett tredelat bett på honom...jag har haft honom i lite mer än ett år och detta är det enda bett jag har haft på honom.
Jag har hört och läst att det ska vara bra med variation av bett.
Jag skulle gärna vilja testa på honom och se hur han går med ett annat bett, något förslag på vad jag kan testa för något?
Han går bra med det bettet jag har och jag tränar även för tränare men jag har å andra sidan inget att jämföra med eftersom jag inte testat något annat bett på honom.

Några förslag?
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Okej! Har inte hört talas om det innan, hur fungerar det?
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Det uppfattas som ett milt bett och de flesta hästar brukar trivas med det.Har läst att en del tycker att det blir lite cykelstyre känsla med det.Rider också mest på tredelat men köpte ett sådant för att variera och pållan gillar det:)
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Okej får kolla på det då=)
Men mildare bett....det vette fan....det känns som att det tredelade jag har går han bra på...skulle jag sätta mildare så känns det som att jag skulle få mindre kontroll...eller så är det kanske inte?
Han är ju inte jättejättelätt i munnen på det tredelade....
Men man kan ju alltid testa!:smirk:
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

jag brukar variera mellan en wästernstång som är 3- delat och mycket svagt. samt ett tredelat vanligt bett och ett rakt äppelbett.
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Jag växlar mellan ett rätt smalt tredelat, ett rakt applemouth och ett bitless bridle. Rider kanske tre-fyra gånger med varje innan vi byter.
Pållen verkar trivas med variationen :)

Kan verkligen rekommendera att åtminstone testa ett bettlöst alternativ - många hästar trivs väldigt bra med det, om inte annat som omväxling ibland.
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Ja den tanken har faktiskt slagit mig! Vilket altnernativ ska man ge sig på då? vilket är mildast?
Det är nämligen så att när han hoppar till eller slänger sig halvt runt för han blir rädd så har jag en tendens att automatiskt höja händerna lite grann och tar då honom i munnen, mest för att hålla min egen balans och för att han inte ska sticka iväg. Så jag vill ju inte rida på för skarpt :rofl:
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Jag var inne på Hööks hemsida och kollade och hittade inget mullen mouth....men jag anar att det kanske är det raka tränsbettet;
Rakt, fasta ringar förhindrar att hästen nyps i mungipan. Rostfritt. 14 mm.

Eller var kan jag hitta mullen mouth?
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Tror det är omöjligt att svara på vilket som är mildast, då det fungerar olika på olika hästar och ryttare. En del hästar är mer känsliga runt näsa och nacke, andra mindre.
Finns ju många varianter - tex sidepull, ridkapson, hackamore, bitless bridle. Eller bara repgrimma.
Jag har valt Bitless Bridle för att det inte inverkar enbart kring nosen, utan även ger ett mjukt tryck över nacken och på sidorna av huvudet. På min häst funkar det utmärkt.
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Raka bett kallas för mullenmouth ibland om de är svagt böjda.Kolla Lillhästen I Stav,de har gott om bett till bra priser:)
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

ett rakt, svag böjning som redan nämnts

Eftersom allt du gör på ena sidan påverkar den andra sidan också måste du ha en bättre kroppskontroll. Jag rekomenderar mina "elever" bettet det blir finare i sin ridning och handen är still.
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

Jag undrar varför man ska byta bett på hästen?
Och ska man isf rida på ett bett vid hopping?, ett annat vid dressyr? och nåt annat vid uteritter då?
Jag rider min häst på ett smalt 3-delat då jag tror att det är mildast på honom, jag har oxå prövat 3-delat eggbett, men det är ju så tjockt så det var ingen hitt. Har oxå ett 2-delat smalt tränsbett, men jag har hört att det kan gå upp i gomen på hästarna så det vill jag inte använda längre heller.

Kan man inte alltid rida med ett o samma bett om både häst o ryttare trivs med det?

/jenny
 
Sv: Vilket bett ska jag variera med?

hästtandläkare och veterinärer säger att man ska variera bett och nosgrimmor för att minska risken för sår i munnen.

En undersökning visade att 80% av de häster de kollade hade sår i munnen. Detta kan förhindras om man byter bett och nosgrimma ca var 14 dag alt bettlöst.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 411
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp