Vilket bett rekommenderar ni?

Så det du säger är alltså att tex hästar som går gran prix dressyr aldrig kan bli starka och inte lyssna i skogen? Även de hästarna som är så väl dresserade kan bli pigga och heta..

Nu är det dessutom en fjording vi pratar om. De är lite annorlunda än andra hästar. Och hon är inte världens lydigaste, men det tränar vi på dagligen. Jag kommer hädanefter inte svara mer på sånt här. Jag VET mycket väl om att vi måste träna massor av lydnad och det gör vi med.. MEN för att kunna få henne det minsta lydig utanför staketet så måste vi betsla upp nu i början. Så jag säger återigen att OM NI INTE HAR NÅGOT MED BETT ATT SÄGA SÅ HÅLL TYST!

Jag börjar tröttna massor på er nu.. Hur många gånger ska jag behöva säga samma saker för att ni ska förstå?! Ni får gärna komma ut och prova på henne så får ni se att det inte är så j*vla lätt.. För att kunna träna lydnad från ryggen behöver man iaf få lite respons tillbaka på det man gör. Och det kan man inte få på denna häst just nu för tillfället...

Så återigen, kan vi hålla oss till bett diskussionen och inte till hantering/träning/ridning/osv??

Sv: Vilket bett rekommenderar ni?

Förstår dig mkt väl!!! Har åkt i backen o hamnat på sjukhus och det vill jag inte göra fler gånger!!!! Jag tränar mkt lydnad och han är en prins...men när han sätter ner skallen och bara drar då är det inte kul! Detta har hänt även på banan men där stannar han iaf innanför staketet. Har en trafikerad väg utanför stallet och vill inte ha ut honom där. Prova med ett pelham iaf tills du känner dig bekväm med "lilla fjorden".

Kan du inte använda pessoa i början då om hon har kunnat vara styrbar på det förut? Eller ett kandar? (se bara till att det passar ordentligt). Om hon blir stark kanske en graman kan vara bra för att hålla emot? Den kan du dessutom länga ut och välja att inte använda när den inte behövs. Då kan du fortfarande ha ett vanligt tränsbett.

Fjorden: aj då, ja det vill man ju inte ska hända. Pelhamet funkade inte då hon bara blev stum och kändes som att sitta på en trähäst. Testade idag ett kör bett med långa skänklar i hagen. Hon blev för känslig på det när man hade deltan i bettringen och i nedersta hålet så testade att rida bara på bettringen och det funkade super. Ville inte testa att rida ut idag då ja ville känna igenom henne ordentligt på bettet utan några större risker. Men ska ge mig ut i morgon och de hur hon är eftersom det gick så bra i hagen idag.

Cobweb: den nya ägaren vill inte att jag använder pessoa, vilket jag förstår. Men har förhoppningsvis hittat ett bett som hon funkar på nu. Rider ALLTID med en halsförlängare på henne då ja märkt att det funkar bäst. Rider man utan så slänger hon upp huvudet så det nästan träffar mig (har testat martingal men den hjälpte inte mycket även fast den var rätt tillpassad) samt att hon har en tendens att stegrar rakt upp vilket kan bli farligt och med den är det svårare för henne att komma så högt upp. Hon blir även stadigare på bettet med den på. Den sitter dessutom löst så när hon går i form hänger den lite.
Och en graman hjälper mig inte att styra och hon är dessutom för stark för mig på det med då hon orkar stå emot när man använder den.

Men håller tummarna för att det går bra i morgon! Hoppas mest på att inte behöva använda stången alls och bara rida på bettringen :)

Der kan jag tala om att det gjorde :).
Hon var en helt annan häst idag. Hon stod själv i stallet utan några som helst protester (vanligtvis river hon nästan stallet). Hon gjorde absolut ingenting när jag borstade eller sadlade henne! Hon brukar inte stå still och försöka bitas och sparkas. Och idag gav jag mig ut på fältet och red dressyr. Hon gick jättebra! Då hade jag körbettet fast tygeln i bettringen och inte i skänkeln. Hon till och med galopperade! Vi har dock massor att träna då hon måste springa in i galoppen och sen inte förstår skänkeln så bra samt att hon slänger med huvudet när hon inte vill/orkar/förstår. Men jag är riktigt positivt överraskad, stolt och super glad på henne!

Härligt att det verkar gå åt rätt håll :laugh:

Jag kan tipsa om att träna galoppfattningar i backe. De vill ju gärna galoppera i backar och eftersom det blir svårare för hästen att springa in i galoppen i backe så kommer galoppen mer naturligt och snabbare än på plan mark. Ge galoppskänkeln, galoppera några galoppsprång, sakta av och fatta igen. Var noga med att inte trötta ut henne utan sluta när du har fått till en eller ett par någorlunda bra fattning och gör om det igen nästa dag istället så att hon inte tycker att det är tråkigt och jobbigt. Det ska ju vara roligt att lära och det är det ju inte om det är jobbigt och hon får ont av träningsvärk. De brukar koppla ihop galoppskänkeln med galopp riktigt fort eftersom de flesta hästar tycker att det är kul att galoppera uppför. Det är också mindre risk att hon bockar eller sparkar bakut i backe.

Bra att du inte vill använda pessoabett. Det enda stället det bettet passar är i soptunnan eller på en utställning av tortyrredskap.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka