Vilket ben belastas mest på volten? I dom olika gångartern?

H

Hästbiten

Det jag undrar är alltså vilket ben hästen har mest vikt på vid skritt, trav och galopp på volt och fyrkantsspår? Belastar den alla ben lika mycket? Eller är det mer vikt på tex ytterbak? Vi antar att hästen går i samlat tempo i alla gångareterna.
Om hästen ramlar in/ut i endast ett varv, vad vill den avlasta/slippa då? Om någon har nån fundering skulle det vara kul att höra det!!

Ingen som vet? eller tycker något?? :crazy:

Kanske skulle lägga tråden på dressyr istället...

Skulle oxå vilja veta.. är inte så bra på sånt där.
En gissning är att inner bak belastas mest när man rider på volt.. :idea:

På volten:
Innersidan (fram, bak) borde belastas mest :confused:.
Ta tex när du vill kolla om en häst är halt, ibland brukar jag kolla det på en volt och då när den går i det varv vars ben är halt (vänster varv, vänster fram/bakben osv.) så kommer hältan fram tydligare just pga. att hästen belastar det benet mer (men inte vill det). Desutom när du rider på volt kan du lägga vikten något innåt (lite mer tramp i stigbygeln). Och det innebär att tyngden ligger på det inre benparet.

På fyrkantspåret:
Då borde hästen belasta båda sidorna lika mycket (om man har hästen rak, rakställd m.m.) om inte hästen och/eller ryttaren är sned vilket innebär att ryttaren lägger vikten eller hästen skjuter över vikten på ena sidan (du sitter snett i sadeln).

Om hästen ramlar in/ut på volten kan det betyda flera saker. Tex. en svag/stark bog eller ett bakben som inte hästen vill sätta under sig. Om bakdelen åker ut kan det ju också betyda ett svagt ytter bakben (stärk upp med ytterskänkeln, något bakom sadelgjordsläge). Sen kan det förstås bero mycket på ryttaren, att man rider mer med innertygeln än att ha stöd på yttertygeln och att man glömmer bort att hålla om med ytterskänkeln samt forma hästen med innerskänkeln...

Ja, det var min syn på det hela.... ganska förenklad för det finns säkert tusen andra orsaker (formen - tyngpunkten från frambenen till bakbenen osv.) också, men dessa får någon annan skriva om ;)

innersidan har jag hört när man rider på en volt, det e bl.a. därför amn ska sitta ner på yttre sittbenet.

Jag tror inte riktigt på att en häst kan vara svag resp stark i en bog (om den inte är eller har varit skadad). Det är nog snarare så att en häst som skjuter ut bogen i ex vänster varv har lite svårare för att bära med vänster bakben och då gärna går innanför med rumpan.

Åtgärdar man problemet med bakbenet så löser sig bog-problemet automatiskt.

Jag tror alltså på att träna på att flytta bakdelen utanför spåret i det varv som hästen skjuter ut bogen i. Kanske rida lite öppna och sluta i samma varv skulle funka också, allt för att få igång ett overksamt inner bakben.

Men det är klart, det funkar ju tvärtom också. Har du inte koll på ytterbogen när du lägger till innerskänkel så kommer hästen ofelbart att vika sig i halsen och bogen kommer att försvinna iväg ännu mer. Då får man se till att hästen är helt rak i halsen, eller kanske t o m utåtställd, innan man lägger till skänkeln. Då får man ett kvitto på om hästen tar skänkeln eller inte. Gör den inte det är det bara att börja träna från halt och skritt tills hästen tar skänkeln.

mvh Jessica

Tack så mycket! :bow: Detta låter vettigt!

Nu vet jag lite mer. Jag satt och red häromdan och då började jag fudnera, sen ha jag inte kunnat släppa det. Känns bra att veta hur hästen funkar. Hon ramlar in i h. varv och jag tror det beror på att hon är svag i v. bak. Men detta ska vi lösa med skolor och skänkelvikningar :D

Tackar alla andra trådskrivare oxå! :bow:

Med skänkelvikningar kommer du tyvärr inte stärka något bakben... Vid skänkelvikning lär sig hästen trampa förbi tyngpunkten och alltså att slippa undan att bära mer.

Vid öppna stärker du det inre bakbenet och vid sluta det yttre. Tänk bara på att hästen har fyra bakben och man måste stärka alla dessa.

Jag menade inte att jag skulle stärka bakbenet.. Jag yttryckte mig klumpigt :o
Hon går undan för skänkeln lite dåligt därför ska jag träna skänkelvikningar :D

Hur menar du när du skriver fyra bakben? Vänster bak inner, vänster bak ytter osv eller?

Ok, ja i det syftet passar skänkelvikning bra :) Fast man kan ha ett h*lvete att få hästen att börja bära i sidvärtsrörelserna om man har lärt den att inte göra det.

Precis, med de fyra bakbenen alltså. Eftersom det är olika muskelgrupper som arbetar om benet jobbar som ett inner eller som ett ytter så är det ju viktigt att få bakbenen starka som både och :)

Att ställa hästen utåt är ett bra sätt att kontrollera ytterbogen på böjt spår, till att börja med. Det kan oxå ligga något i det du säger om att med ett svagt inner bakben kommer automatiskt en stark ytter bog.... det är så jag menar men skrev det inte exakt så. Det är ju så att en del kanske känner det svaga bakbenet medan andra får det bekräftat med en stark ytter bog. Lösningen kan vara att jobba hästen motställd, dvs att rida den utåtställd på volten, samt som ni säger.. jobba med öppna för att stärka bakbenet.

:D

Varför jobba med hästen utåtställd? Vad har det för syfte? Vad stärker man med det? Döljer man inte bara symptomen på ett svagt inner bakben? Om du jobbar med hästen utåtställd i en öppna så stärker du ju inner bak också (fast eftersom du ställt om hästen så är ju innerbak i böjningen ytter bak på volten), vilket bara förvärrar problemet. Jag lyssnar gärna på din förklaring, men vad jag lärt mig hittills så är det en ganska dålig väg.

Om hästen går rätt på volten trillar den aldrig utåt, utan bara inåt. För att trilla utåt måste den isåfall börja trampa under sig ännu mer (vilket ju är det hästen vill undvika). För att komma undan att trampa under sig trillar den inåt. Om hästen aldrig trampade under sig så trillar den lätt utåt.

Jag menar inte att man ska ha hästen utåtställd och samtidigt jobba med öppna.... det var två olika saker som man kunde jobba hästen med - INTE samtidigt :crazy:

Jag tycker att det kan vara en tillfällig lösning (alltså inget att sträva åt att alltid göra) att ha hästen något utåtställd om tex. hästen vill "boga ut" med vänsterbogen i högervarvet på volten. Självklart vill jag inte rida hästen så hela tiden... utan ställer den innåt också... för att sedan då och då ställa den utåt (kan ju vara ett sätt för ryttaren att uppmärksamma yttertygelns vikt i voltarbetet - en del kan ju glömma yttertygeln och inte ha den sträckt vilket får hästen att kanske skjuta ut ytterbogen) Har ridit ridskolehästar som har en tendens till detta och jag upplever mig få kontroll på den där ytterbogen i stället för att hästen blir "förböjd" åt höger (dvs skjuter ut vänsterbogen)...

Jaja, lite svårt att förklara exakt hur jag tänker med några få meningar som många här på buke kan tolka på helt andra sätt än vad jag själv tänkt mig... :crazy:

Har märkt detta ofta när jag läser trådar här på buke att folk i slutändan har samma åsikt/tankesätt men vägen dit kan förklaras på så många sätt och kan så lätt misstolkas... bara för att en detalj är missad eller en mening blivit något felkonstruerad.

:p

Visserligen rider jag ganska inspirerat av "akademisk ridkonst" och vill inte ta stödet på yttertygeln själv. Den är från början lös och hästen får sträcka sin utsida dit. Om man håller ett stöd på ytter (som ryttaren tagit) och samtidigt vill ha hästen böjd inåt så slutar det ofelbart i att hästen blir ihopdragen.

Istället för att ha hästen utåtställd kan man ju tränga med ytter tygel (flytta bogen inåt) eller ha spöet liggandes på bogen.

Jag rider också med AR som grund, men jag har faktiskt använt mig av utåtställning på volten när jag tycker att jag inte får koll på ytterbogen. Jag tänker mig då en förvänd öppna på volten och får man till den så har man en häst som är lättare att hantera rak på volten.

Ofta är hästen överböjd i halsen när bogen glider ut och tänker man då utåtställd så blir hästen ofta rak i halsen (det blir alltså ingen utåtställning) och man får bättre koll på bogen. Men ofta måste man också aktivera det inre bakbenet annars faller hästen tillbaka i det gamla rörelsemönstret.

Att få fatt på bogen är ju inget självändamål utan man behöver kontroll på bogen för att kunna påverka det diagonala bakbenet. Det är samma princip i skänkelvikningen.

mvh Jessica

Jag rider också med AR som grund, men jag har faktiskt använt mig av utåtställning på volten när jag tycker att jag inte får koll på ytterbogen. Jag tänker mig då en förvänd öppna på volten och får man till den så har man en häst som är lättare att hantera rak på volten.

Ofta är hästen överböjd i halsen när bogen glider ut och tänker man då utåtställd så blir hästen ofta rak i halsen (det blir alltså ingen utåtställning) och man får bättre koll på bogen. Men ofta måste man också aktivera det inre bakbenet annars faller hästen tillbaka i det gamla rörelsemönstret.

Att få fatt på bogen är ju inget självändamål utan man behöver kontroll på bogen för att kunna påverka det diagonala bakbenet. Det är samma princip i skänkelvikningen.

Just på grund av detta är det ju viktigt att man börjar alla övningar med skänkelhjälper och inte med tyglarna. Ska man korrigera en bog som glider ut bör man alltså börja med att få in det inre bakbenet med hjälp av skänkeln för att sedan fånga upp rörelsen med ytter tygel.

Känner man att hästen bär sig själv, utan stöd på vare sig inner eller ytter tygel, efter att man utfört dessa hjälper så vet man att man gjort rätt.

mvh Jessica

Sv: Vilket ben belastas mest på volten? I dom olika gångartern?

Det beror väl på om hästen trampar på och har baken under sig, eller om den går mycket på bogarna?
Bara en teori??? :confused:

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 772
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 651
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej på er! Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att...
Svar
9
· Visningar
2 067
Senast: RubinNovak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama