Vilket avstånd mellan bommarna?

S

snöstorm

Tänkte ta hjälp av bommar för att träna en aningen svårtravande häst. Vilket avstånd ska man ha mellan bommarna?

Jag gissar att (isl.)hästens mankhöjd är cirka 142 cm.

Om jag ska lägga upp bommarna och gymnastisera honom, vilken höjd och vilket avstånd är det då som gäller?
Antar att det är olika i vilken gångart han går i också?

Oj, vad länge sen det var jag höll på med sånt här... :rofl:

Tacksam för svar/Snöstorm

Sv: Vilket avstånd mellan bommarna?

En jättebra bok med massor av tips och idéer samt avstånds"tabeller" finns i boken "hoppning enligt strömsholmsmetoden". Låna den på bibblan så får du mängder av tips och idéer på utprövade metoder. Jag använder massor av övningar därífrån på min pålla.

Jag skulle gissa att ca 1m mellan bommarna...men sedan kan du ju ändra efter hand om det skulle behöva längas eller kortas.

jag kör mycket på känslan.. Man vet ju ungefär vilket steg ens häst har och kan då lägga ett ungefärligt avstånd. sedan är det bara att öka lite eller korta lite..

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan I somras åkte jag av min häst och fick en kraftig hjärnskakning som har resulterat i hjärntrötthet och en väldigt jobbig tillvaro för...
Svar
12
· Visningar
1 411
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka