Vilket är bäst...?

P

Poetry_princess

Medryttarpållen är riden både western och engelskt, och jag rider engelskt. Men han verkar lite förvirrad....:confused: ibland gör han tvärtemot vad jag signalerar.

Han blir bara westernriden av sin andra medryttare, så jag funderar på om jag skulle "sadla om" :D och ta lite lektioner. Så kanske det blir med enhetligt.

Vad tror ni? Är det bättre för hästen om jag gör så? Jag vinner ju ingenting på att rida engelskt iallafall, eftersom hästen inte ska hoppas så är det ju inte det jag saknar.. det är ju bara vanan att sitta i en "vanlig" sadel och använda sig av de hjälperna.

Ja, vad ska jag göra?

Sv: Vilket är bäst...?

ja, det låter som det är dags att ta lektioner så att hästen får konsekvens i sin träning. Däremot behöver du inte sluta rida dressyr-rörelser. Man kan (enligt mig bör) rida mycket dressyrrörelser på alla hästar, för att få dem mjuka och jobba rätt. Men signalsystemet måste vara likadant hela tiden.

Som Lina säger är det nog bra att ta lektioner, men jag vill bara påpeka att du kan ha kvar den vanliga sadeln om du trivs bättre i den. Det jag menar är att du kan rida western även om du har "vanliga" grejer, det spelar ingen roll. Men, westernsadlar än myyycket skönare ;)

Om jag vore dig så skulle jag sadla om och ta lite lektioner, i alla fall bara för att testa. Du kanske kommer att tycka att det är jätteroligt! :) Det är nog bara bra för hästen att hjälperna betyder samma sak, så att det inte blir för förvirrat...

Precis vad jag tänkte! :) Jag ska prata med ägaren nästa vecka om när tränare finns ledig ;)

Är signalsystemen olika då?
För många år sen red jag en hingst ibland som hoppade, reds i dressyr, gjorde piaff piruetter och passage, han kördes i 4-spann ibland, reds western i olika grenar och var ofta med i parader. Han svarade känsligt på signaler och det spelade ingen roll vilken "gren" vi sysslade med för tillfället. Vi bytte utrustning på honom, men inte signaler. Jag har samma mål med min häst nu. Varierat och mångsidigt för både häst och ryttare.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 929
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 625
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar