Vilket är bäst för en gammal häst?

milly

Trådstartare
Lösdrift o fri tillgång på hö = mer eller mindre överviktig ELLER installad och normalviktig?! Jag funderar på att ha min häst på lösdrift nästa vinter men hon kommer garanterat bli rätt "rund" på det... (av fri tillgång på hö, alltså)

Hästen är en nsv brukshäst på 22år (sto) och alltså lättfödd.

Läste att man ska vara väldigt försiktig med att äldre hästar blir överviktiga då det tär mycket på deras leder o sånt. Men för övrigt är ju lösdrift ett jättenyttigt alternativ för min häst! Hennes mage skulle må toppen av fri tillgång också (hon har haft problem med kolik).

Jag är säker på att min häst skulle stormtrivas med lösdrift och tror att jag skulle trivas också. Det verkar va ett suveränt ställe med tillgång till stall vid behov och daglig tillsyn, elvattenkoppar i hagarna, ligghallar, omklädningsrum, uppvärmd sadelkammare, ridhus finns på gården o allt möjligt! 1300kr i månaden bara. (med ALLT)
(ska åka o titta på det snart)

Det enda jag är lite rädd för är att hästen min kommer att "rulla fram" :crazy:

Hur skulle ni göra??

Sv: Vilket är bäst för en gammal häst?

Det med fri tillgång, de brukar föräta sig i början och sen äta mer lagomt.
Vi satte våra hästar på fri tillgång i höstas, de åt gräs innan, och det var inga problem bara de får röra på sig ordentligt.

JAg skulle nog testa lösdriften och se hur det funkade, du kan ju alltid byta om det inte funkar och banta henne då. Testa och se hur det går ett par månader iaf skulle jag gjort.

Tack! Det lutar redan åt lösdriften... men jag behöver lite peppning!

de enda nackdelerna är att hästen kommer att bli väldigt rund (särskilt efter att hon först gått på bete hela sommaren) OCH att jag kommer att ha 1,5mil att åka (enkel).

Bild på hur rund hon brukar bli på betet :angel: :
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep04002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep11003.jpg
(den utan eksemtäcket på sista bilden)

Sådär kommer hon säkert se ut året om om hon får fri tillgång! :crazy:

Senast ändrad:

Jomen att de blir runda på betet har säkert också att göra med det där "nya goda" och plötslig fri tillgång på mat. Mina hästar står på fri tillgång på hö året om och blir aldrig särskilt feta ens när de går på bete. De har hagar som det växer gräs i redan nu.

Prova några månader, det kan ta upp till ett år tycker jag innan man märker att balansen blir jämn, att hästen håller sin vikt.

Lösdrift tycker jag låter som ett bra alternativ så länge det är välskött!

Hälsn Camilla

tack för svaret!

Ja, jag tror att fördelarna överväger nackdelarna...
Det värsta är att hon efter betet är så jädrans rund och har då ingen chans att lätta på kilona när de går på fri tillgång på hö direkt efter det... Normalt går hon ju ner på hösten vid installning och har normal vikt under större delen av året.
Kanske kunde man banta ner henne efter betet först? Det finns ju stall och hon kanske kunde stå inne då och då...

Någon mer som har en synpunkt?

Liknande trådar

Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 600
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 259
Senast: Buck
·
Hästhantering Har min häst stående i Örebro hos en fodervärd. Jag bor i Karlstad och pluggar utan tillgång till bil. Vårt kontrakt har dock löpt ut...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: Ponsse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka