Vilken typ av häst är intressant?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som rider ft, vad har ni för typ av hästar? Hur ser den idealiska ft-hästen ut? Storlek?
Är de rena fullbloden inte lika intressanta längre? Beroende på vad?

Tusen frågor och de har väl givetvis ett syfte - jag funderar på hur sannolikt det är att en ft-ryttare skulle vara intresserad av ett rent fullblod på ca 160, som faktiskt "har gångjärn i frambenen"...
Och nej, det är ingen annons, hästen är inte till salu idag. Den ska ridas in och kanske få föl först innan jag ens tänker tanken. Utan jag bara försöker se framåt.

Sv: Vilken typ av häst är intressant?

Några tankar: de bra hästarna måste ha 3 bra gångarter för de riktigt bra straffen. Nåja undantag finns.
Många hästar hoppar bra av sej själva, trots ryttarbrister. Behövs en häst som är rädd om sej, men inte för rädd ... Kunna reglera språngkurvan är en viktig egenskap.
Modig, snabb. Men det krävs inte lika mkt snabbhet/uthållighet som förr men fullblod vill många ha inblandat.
165-170 ... Finns många godingar på 160. Reglerbar galopp viktig.

Anser att fullblodet har rykte om dåliga gångarter och sämre banhoppning. Finns massor med motbevis :)

Jag tycker det är viktigt att hästarna får upp knäna framför sig när dom hoppar.. inte många fullblod man ser (i det här landet) som får det tyvärr. Rör dom sig bra och har den hopptekniken borde hästen absolut vara eftertraktad. Tror inte storleken har betydelse.. mer isåfall hur hästen är byggd och hur mkt häst man har framför sig sas.

Jag tycker det är viktigt att hästarna får upp knäna framför sig när dom hoppar.. inte många fullblod man ser (i det här landet) som får det tyvärr.
Håller med dig om fullblodens generellt dåliga frambensteknik.
Jag har ju två döttrar till samma xx-sto, den ena med min "guldklimpen" som pappa (hoppade 1010 på treårstest), den andra med fullblodspappa. Och det är det rena fullblodet som har absolut bäst benteknik vid löshoppning.... Inte riktigt vad jag förväntat mig.

KL.

Lite som mitt fullblod??
Bra gångarter med plus för traven, hoppar fintfint när han slappnar av och modig i terrängen...
:love:

Ljuslingsbacken_20120808_239_zpsaa4b42bd.jpg.html

Liknande trådar

Avel Är inte jättekunnig inom detta med avel; särskilt inte när de gäller korsning. Jag har ett fullblodssto född -15 som jag gärna vill ta...
2
Svar
32
· Visningar
4 505
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 074
Senast: Karoliten
·
Avel Jag är helt ny i det här.. Jag har ett fullblod som jag rider fälttävlan med. Det jag vill få fram är helst en bra fälttävlanshäst...
Svar
9
· Visningar
1 752
Senast: Dziwir xx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama