Vilken transport?

Jessica91

Trådstartare
Finns det någon transport man kan köra en stor häst i med B-kort och en bil som får dra 1390?
Tar tacksamt emot tips! :)
 
Finns det någon transport man kan köra en stor häst i med B-kort och en bil som får dra 1390?
Tar tacksamt emot tips! :)

Blir en svårknäckt, för att inte säga omöjlig, nöt att knäcka om du vill ha boggie. Men enaxlade finns det absolut! Jag har ett Tranesläpet 130T från 2000/2001 med en totalvikt på 1 300 kg.
 
Beror lite på hur tung hästen är, skulle jag vilja säga. Jag har haft ett halvblod som var för tung för min enkelaxlade Trane.
 
Mitt förra släp vägde 1400 och fick lasta 590 så det borde ju rimligen finnas, men det beror såklart på hur stor hästen är.
 
Finns det någon transport man kan köra en stor häst i med B-kort och en bil som får dra 1390?
Tar tacksamt emot tips! :)
Bojs släp är relativt lätta.
Jag har en boogie med sadelkammare med tjänstevikt på 840 kg. Så tänker mig att en utan sadelkammare rimligtvis borde vara lättare och därmed få lasta mer.

Jag köpte ett släp på 1400 kg, och min bil (Saab 9-5 kombi) fick dra 1370 kg. Jag fick dra det med föräldrarnas Saab 9-5 sedan till en början. Valde att köra upp för B-96, en väldigt enkel lösning. Kostade totalt 1080 kr, helt klar den enklaste och billigaste lösningen för min del istället för att byta bil/släp eller väga om släp.
 
Bojs släp är relativt lätta.
Jag har en boogie med sadelkammare med tjänstevikt på 840 kg. Så tänker mig att en utan sadelkammare rimligtvis borde vara lättare och därmed få lasta mer.

Jag köpte ett släp på 1400 kg, och min bil (Saab 9-5 kombi) fick dra 1370 kg. Jag fick dra det med föräldrarnas Saab 9-5 sedan till en början. Valde att köra upp för B-96, en väldigt enkel lösning. Kostade totalt 1080 kr, helt klar den enklaste och billigaste lösningen för min del istället för att byta bil/släp eller väga om släp.

Mitt Boj vägde 100 kg mer än vad som stod på pappret.

Ts
Kolla enhästars. Jag hade en väldigt trevlig henra från 2005 som fick lasta 700 kg om jag minns rätt. Totalvikt 1350 kg.
 
Mitt Boj vägde 100 kg mer än vad som stod på pappret.

Ts
Kolla enhästars. Jag hade en väldigt trevlig henra från 2005 som fick lasta 700 kg om jag minns rätt. Totalvikt 1350 kg.

De flesta äldre släp väger mer än det står i regbeviset och lastar mindre. På min VV från 2005 diffar det 90 kg, och det från fabrik
 
Finns ju boggiesläp som är enhästars eller sk sto m föl/1,5 hästars släp. Jag fick lasta 680kg när mitt gamla var viktat på 1400kg. Ett Cheval Liberté, 1,5hästars. Så jag skulle leta efter enhästarssläp
 
Mitt Boj vägde 100 kg mer än vad som stod på pappret.

Ts
Kolla enhästars. Jag hade en väldigt trevlig henra från 2005 som fick lasta 700 kg om jag minns rätt. Totalvikt 1350 kg.
Mitt Boj från -02 väger också nästan 100kg mer än vad som står i regbeviset.

Boogie, totalvikt 1400, tjänstevikt 710, lastvikt 690. Eftersom det istället väger runt 800 tomt ger det mig en lastvikt på knappa 600kg. Med fullt sadelskåp och vattendunk så tror jag att mitt lilla nätta halvblod på 165cm är för tung för min transport. :eek:
 
Vad räknas som äldre?

Innan hästmagazinets granskning typ. Minns inte när den var, men typ tio år sen kanske? Den visade att de flesta fabriksnya släp vägde mer än på regbeviset och därför lastade mindre. (Beroende på att släpen vägs in utan matta, mellanvägg osv. )

Efter granskningen skärpte sig de flesta tillverkare och vid en senare koll var siffrorna bättre.

Äldre släp i meningen gamla och brukade kan väga mer pga att de drar åt sig fukt osv med. Så ligger man nära gränsen för lastvikt eller vad bilen får dra är det en ide att väga sitt släp.
 
Mitt Boj från -02 väger också nästan 100kg mer än vad som står i regbeviset.

Boogie, totalvikt 1400, tjänstevikt 710, lastvikt 690. Eftersom det istället väger runt 800 tomt ger det mig en lastvikt på knappa 600kg. Med fullt sadelskåp och vattendunk så tror jag att mitt lilla nätta halvblod på 165cm är för tung för min transport. :eek:
Hmm, vart väger man ett släp :confused:?
Mitt är från 04. Så då lär ju det också väga 100 kg mer än sagt. Om det är invägt utan mellanvägg kan jag ju förstå, för bara den väger ju typ 50 kg :p. Fy fansen för att bära ut o in den!
 
Hmm, vart väger man ett släp :confused:?
Mitt är från 04. Så då lär ju det också väga 100 kg mer än sagt. Om det är invägt utan mellanvägg kan jag ju förstå, för bara den väger ju typ 50 kg :p. Fy fansen för att bära ut o in den!
Hitta en våg efter vägen när vi skulle hämta hem en häst. :D Utanför Askersund :)
 
Finns det någon transport man kan köra en stor häst i med B-kort och en bil som får dra 1390?
Tar tacksamt emot tips! :)

Jag körde fullt lagligt med min Boj Bravo, viktad 1400 (men 10 kg hit eller dit...) med tillåten lastvikt ca 650kg.
Dragbil: hade först en SAAB 9000 (från -89 så den är för länge sedan skrotad), sedan Toyota RAV 4 från 2001, och nu Subaru Legacy Outback från 2012. Alla fullt lagliga med det släpet på B-kort.
Så jag tycker inte det verkar så svårt.
 

Liknande trådar

Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: Elo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 499
Senast: Tualma
·
Hästvård Någon på forumet som har erfarenhet av polyakrylamid hydrogel till häst? Håller just nu på och läser det jag kan om det på amerikanska...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: GoLightly
·
Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
745
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp