Vilken tjocklek på täcke...

Twihard

Trådstartare
Hej!

Kanske dum fråga, men har ingen bra koll. Jag ska på en rea köpa ett vintertäcke åt min shetlandsponny inför nästa vinter. Då hon trivs bäst rakad då vi tränar mycket, behöver hon något som håller henne varm. Men vill inte heller ha för tjockt så det blir för varmt under mildare vinterdagar. Hon får alltid så tjock päls att hon blir för varm av den - och framförallt nu när hon tränas med. Så undrar bara, vilken tjocklek är bäst?

Är 200g mycket? ska jag ta 150? Vad brukar man ha? Är vilsen i täckesdjungeln :S

Jättesvårt att säga, jag tycker inte att man klarar sig med bara en tjocklek under vintern eftersom temperaturen kan växla en del. Hästarna är ju dessutom så olika och så beror det på klimatet där du bor.
Denna vinter har min häst växlat mellan 150 g och 250 g (helklippt halvblod). Har även ett 400 g men det behövdes inte iår eftersom det inte var sådär superkallt någon period där jag bor.

Du kanske kan satsa på ett täcke som man kan fästa liners i?

Till mina har jag 100g, 200g och hals är sätta på om det behövs. Blir sällan så kallt här men blåsigt och tycker hals funkar bättre än tjockare täcke då.

Jättesvårt att säga, jag tycker inte att man klarar sig med bara en tjocklek under vintern eftersom temperaturen kan växla en del. Hästarna är ju dessutom så olika och så beror det på klimatet där du bor.
Denna vinter har min häst växlat mellan 150 g och 250 g (helklippt halvblod). Har även ett 400 g men det behövdes inte iår eftersom det inte var sådär superkallt någon period där jag bor.

Tillägg. Har avtagbar hals på alla. Hästen går alltid med hals under vintern, är först nu på våren när det blir varmare som den åker av.

Alltså Shettisar är ju inte berömda för sin tunna päls. Klipper du hela? Hur är tillgången på mat? Vindskydd?
Sånna här diskussioner handlar lätt om att alla är individer och bla bla. För all del, men de flesta hästar är just hästar och fryser bra mycket mindre än vad täckestillverkarna vill få oss att tro. Däremot tror jag många hästar är för varma, något som sällan tas upp. Utan det heter "den klarar sig med 200 g hit och dit"
En spårklippt schettis med tillgång på mat hade jag lagt på ett regntäcke, inget annat.

Jag har haft en ponny med typ shettispäls. Lättfödd dessutom. Hon gick helklippt och hade 100-150 g täcke i stort sett hela vintern, räckte gott och väl. Varmare hade hon nog bara ett par dagar då det var 20 minusgrader.

Ja jag tänkte köpa på fler i olika tjocklekar, men vilket som är det ni tror man använder mest - så jag köper det först. Har ett ofodrat som hon kan ha ett fleece under med :)

Alltså Shettisar är ju inte berömda för sin tunna päls. Klipper du hela? Hur är tillgången på mat? Vindskydd?
Sånna här diskussioner handlar lätt om att alla är individer och bla bla. För all del, men de flesta hästar är just hästar och fryser bra mycket mindre än vad täckestillverkarna vill få oss att tro. Däremot tror jag många hästar är för varma, något som sällan tas upp. Utan det heter "den klarar sig med 200 g hit och dit"
En spårklippt schettis med tillgång på mat hade jag lagt på ett regntäcke, inget annat.

Min helklipps, alternativs sparas huvud och ben - hon blev för varm i fjol när jag sparade på korset och halvklippte. Men då tränade vi inte så mycket så då funkade det och hon kunde gå naken/skaltäcke. Men nu kommer hon nästa vinter vara helt klippt :)

Jag har haft en ponny med typ shettispäls. Lättfödd dessutom. Hon gick helklippt och hade 100-150 g täcke i stort sett hela vintern, räckte gott och väl. Varmare hade hon nog bara ett par dagar då det var 20 minusgrader.

Tack, då har jag lite hum om vad jag ska leta efter :)

Ja jag tänkte köpa på fler i olika tjocklekar, men vilket som är det ni tror man använder mest - så jag köper det först. Har ett ofodrat som hon kan ha ett fleece under med :)

Ha inte fleece under. Det kan kännas väldigt obehagligt och brännas. Ta hellre en liner eller stalltäcke då.
Jag hade köpt ett 100/150 gr att börja med. Kanske ett stalltäcke till och med som du kan ha i stallet och under täcket om det behövs. Fast egentligen gillar jag har täcke med rätt foder i eller vad man ska säga så det inte blir en massa lager på lager. Dock är ju fördelen med tex liner att man kan ta av och tvätta dem för att hålla det fräschare och slippa slita på ytan på skaltäcket. Shettisar är generellt sätt inte jättefrusna av sig men det beror ju helt klart på hur man det i hagen med mkt blåst och vind, med eller utan vindskydd osv.

Ha inte fleece under. Det kan kännas väldigt obehagligt och brännas. Ta hellre en liner eller stalltäcke då.
Jag hade köpt ett 100/150 gr att börja med. Kanske ett stalltäcke till och med som du kan ha i stallet och under täcket om det behövs. Fast egentligen gillar jag har täcke med rätt foder i eller vad man ska säga så det inte blir en massa lager på lager. Dock är ju fördelen med tex liner att man kan ta av och tvätta dem för att hålla det fräschare och slippa slita på ytan på skaltäcket. Shettisar är generellt sätt inte jättefrusna av sig men det beror ju helt klart på hur man det i hagen med mkt blåst och vind, med eller utan vindskydd osv.

Precis, hon är inte så frusen, så borde räcka med ett lagom tjockt täcke :D Ska kolla upp detta mer, tack :)

Hur tjocka täcken man behöver beror ju även på vart i landet man bor. Här på västkusten har vi ju knappt haft minusgrader ens den här vintern, men i norr kan det ju fortfarande bli rejält kallt.

När vi hade helklippt shettis här hemma för ett par år sedan (hon fick löss så då fick pälsen ryka ... :wtf:) så hade vi ett 100 g täcke med hals på henne. Riktigt kalla/blåsiga regniga dagar fick hon ett extra stalltäcke på under. Det höll hon sig varm med hela vintern.

Hur brukar en vinter vara där du bor? Här varierar en vanlig vinter mellan 5 plus och 10 minus och ständigt mycket blåst. Mina hästar har som varmast 300 gram men de används sällan och denna vinter inte alls. Vanligaste är att de har 50 respektive 100 grams täcke. Hästen som går med 100 grams täcke är frusen på riktigt.
Jag hade satsat på ett 50 gramstäcke med tanke på att hästen är helklippt med möjlighet att sätta liner i på 150-200 gram och eventuellt ett tjockare på 300 gram om du har vintrar som här.

Liknande trådar

Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
812
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 324
Senast: Unafraid
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 474
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;) I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Klösmöbel