Vilken stofamilj?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 104

RIA

Trådstartare
jag undrar lite över det här med stofamiljer.
jag vet inte riktigt hur man kollar vilken stofamilj ens häst tillhör, finns det någon här som kan hjälpa mig?

sedan, om det är något speciellt med den stofamiljen så får ni gärna berätta det :)

mitt sto är i alla fall E:Rambo, U:Calla, UE:Pontus

hoppas nån vill hjälpa mig :)

Sv: Vilken stofamilj?

Nu sitter jag här mitt i natten :angel:

men tror jag kommit på mitt stos stofamilj :idea:

kan det vara den onumrerade A.10-Hella-Familjen??

nu vill jag veta allt vad man kan säga om denna stofamilj!

väldigt tacksam för hjälp :bow:

Långt ifrån alla hästar tillhör en numrerad stofamilj.

Här http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid46ny kan du se om din häst gör det. Numret brukar stå inom parentes efter hästens namn, men gå för säkerhets skull några led bakåt på mödernesidan eftersom infon på sidan inte är helt komplett.

Om de onumrerade familjerna som fick A- och B-nummer för över 30 år sen finns ingen info att hämta, de nämns bara med stammar i "Våra stofamiljer".

jag har redan kollat där å det står inga siffror efter någon av hästarna men om jag sökte på ston i stammen på denna sida;http://hastkatalogen.se/index.php

då hittade jag vilken stofamilj hon tillhör.

är det ingen som vet något mer om just denna stofamilj?

okej, vad är det för skillnad?

tycker släktforskning på häst är roligt så vill ha så mycket info som möjligt :)

du vet ingen mer sida där man kan tänkas få reda på mer om släktingar till mitt sto?

Skillnaden är att en numrerad stofamilj har ansetts vara framstående eller betydelsefull. De som fick A- och B-nummer 1976 var de vars utveckling man skulle hålla koll på. Flera av dem har blivit numrerade men långt ifrån alla.

Jag vet ingen sida på nätet där man kan kolla. Allra bäst är om du har möjlighet att kolla i stamböcker.

http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid46ny kan man hitta en del men den sidan är inte komplett. Glöm inte att skriva % efter namnet på hästen du söker.

tror du man kan hitta stamböcker på ett bibliotek? eller om de kanske kan beställa hem åt en?
tack så mycket för hjälpen :bow:

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
923
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur