Vilken sorts halm?

Equilina

Trådstartare
Inte säker på att tråden ska ligga här...

Iaf:
Jag funderar på att byta till halm istället för spån som jag har idag (har tidigare även haft torv).
Det finns ju flera sorters halm, och min fråga är helt enkelt vad ska det vara till hästar?

Tacksam för svar!

Sv: Vilken sorts halm?

Jag har vetehalm till mina hästar. Tror inte det spelar så väldigt stor roll vilken sort man har.
Vetehalmen sägs vara lite smakligare (vad hag fått höra iaf), men det är nog olika från häst till häst...

Vetehalmen, är det den som är sådär härligt gul och mjuk? Jag funderar också på att byta till halm, om jag hittar ngn leverantör dvs.

Vet att jag förr fick ngn hemsk sändning av en hård och grå halm, visserligen lät de bli att äta den ( jag vill helst inte att de äter upp sin bädd!) men den halmen var ju så vass o ful:(

Vet att jag förr fick ngn hemsk sändning av en hård och grå halm, visserligen lät de bli att äta den ( jag vill helst inte att de äter upp sin bädd!) men den halmen var ju så vass o ful:(

Fast det beror väl på att det regnat på halmen?

Skulle föreslå kornhalm. Trevlig kvalitet som strö, och hästarna äter den inte så gärna.
Havrehalm gillar de ofta att äta, och om det ligger mycket restkorn kvar i så kan det bli onödigt stor mängd havre.

Kan nog stämma. Jag har haft kornhalm en gång. Vilken fin halm! Men hästarna var inte särskilt förtjusta i att äta den alls. Nu har jag fått tag i vetehalm. Också fin, faktiskt, fast inte riktigt så guldgul som kornhalmen. Vetehalmen gillar hästarna rättså skarpt dock, men för min del så var det meningen att de gärna fick äta.

Nej, det berodde inte på det utan på den sort halmen var - kommer bara inte ihåg VILKEN typ av halm det var den gången. Ännu längre tillbaka hade vi inget annat än halm, av den där gula sorten, på senare år verkar det ha blivit mer populärt med den där gråaktiga. Jag pratar halm i småbal nu alltså, storbalar har jag aldrig köpt.

Skulle förresten inte få för mig att köpa in halm som var grå av den anledning du föreslår...halm som blivit grå av regn. Är lite mer rädd än så om mina hästar...

Så det är alltså kornhalm som är sådär riktigt gul o mjuk?

Ja, i mitt fall var det det i allafall. Sedan har jag inte precis jättemycket halmerfarenhet i och för sig! Vetehalmen som jag har nu är också gul (absolut inte grå!) och fin, men inte lika intensivt gul som kornhalmen jag hade.

Vetehalmen, är det den som är sådär härligt gul och mjuk? Jag funderar också på att byta till halm, om jag hittar ngn leverantör dvs.

Min halm är tyvärr inte så gul & mjuk som jag hade önskat. Delvis så är den det, men till 70% är den tyvärr grå och trist :cry:. Nu hade jag dock inte ngt annat val än att ta denna halm eftersom halm häruppe i norrhälsingland vägs på guldvåg och är hårdvaluta. Skörden blev inte ngt vidare 2008, jag hoppas på bättre skörd i år.

Men för att svara på din fråga; Ja, vetehalmen är gul och mjuk om man får tag i fin sådan :)

Tror att det kan vara råghalm du har haft. Den är inte grå men kan säkert upplevas så om man jämför med korn- eller havrehalm. Råg halmen är mycket ljusare och inte alls så gul i färgtonen.

Vetehalmen är den hårdaste/styvaste av alla halmsorterna. Den har en bra uppsugningsförmåga och p g a den är grov i strået så trampar inte hästarna sönder den så lätt.
Havrehalmen är den som har mörkast färg av alla sorterna. Tyvärr håller den ofta dålig kvalitet efter som havren skördas senast av sädesslagen så har ofta fått en del regn. Men fin och bra havrehalm är nästan rödgul och hästarna brukar äta friskt av den. Vilket gör att det den sämre lämpad som strö men fungerar bra till den som fodra med halm.
Kornhalmen är den som är mjukast den har ett tunt och kort strå. Många hästar äter mycket av den och p g a den är så tunn så trampar hästarna sönder den lättare. Vilket gör att det gå åt ganska mycket mer än av t ex vetehalm. Man ska också komma ihåg att det finns strån på kornaxet som är kvar i halmen och stickas rätt ordentligt. Fastnar gärna i strumpor och liknade material.
Råghalmen är den som har längsta strået och ljusaset färgen. Den har precis som kornet strån på sina ax fast kortare och en aning styvare. Det råder mycket delade meningar om dess vara som hästströ eller inte. Det finns de är lika säkra på att de inte vill ha något annat för att den är det absolut bästa som går att ha till hästar. Som de som vägra att ställa sin häst på råghalmen. Speciellt har det framförts av dessa som vägrar att det finns risk for stråna från axet kan fastna i skapet på hingstar och valacker och orsaka infektioner och sår.

Korn och havre som då har kortare och tunnare strån är vete och råg brukar av många anses som mer lätt mockade. Men det brukar också vara så att efter som de är tunna så går det åt mer av dessa sorter för att hålla ett bra underlag i boxen.

Skulle förresten inte få för mig att köpa in halm som var grå av den anledning du föreslår...halm som blivit grå av regn. Är lite mer rädd än så om mina hästar...

Att halmen blivit grå behöver inte betyda att den är dålig.

Så där handlar det mer om okunnighet än om att du är rädd om dina hästar.

Att jag vet det är att jag jobbar med grisar, och där tar vi analys på den hygieniska kvaliten på flera olika partier.
Resultatet av dom har inte rakt av med färgen att göra.

Nej, att den är grå behöver inte innebära att den är dålig men KAN göra det. Den kan nämligen ha blivit angripen av en sorts svamp vilket gör den grå. Vetehalm eller havrehalm är att rekommendera. Det är inte säkert att havrehalmen är det de äter friskast av. Våra hästar äter faktiskt hellre vetehalm.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka