vilken sort tränare

LoE

Trådstartare
Nu vill jag veta vad ni tycker och tänker!!. Ni som rider och tävlar dressyr, hur gör ni när ni väljer tränare. Några tränar för ridlärare, medans andra tränar för dressyrtränare. Ibland hör man att personer säger att.. Vill man utvecklas inom dressyr ska man tränar för en dressyrtränare, och inte för en ridlärare. Spelar det egentligen vilken roll vem man tränar för?. Ska man inte som ryttare känna sig bekväm med sin tränare oavsett vilken utbildningsnivå tränaren har. Vad tycker ni?
 
Sv: vilken sort tränare

Absolut! Det viktigaste är att du och hästen trivs med personen i fråga, titeln känns verkligen mindre viktig.
 
Sv: vilken sort tränare

De bästa tränarna jag ridit för har varit både ridlärare och dressyrtränare, det ena utesluter ju inte det andra.
 
Sv: vilken sort tränare

Det är personen som spelar roll, sen kan säkert utbildning göra en bra tränare ännu bättre men främst är det ju personkemi :)
 
Sv: vilken sort tränare

Jag har ridit för ett antal tränare och ridlärare men inte förrns jag började rida för min eqiuterapeut började jag på allvar begripa vad det handlade om.

Har ridit för en mycket berömd A-tränare och där handlade det endast om att sparka och dra ihop. Varken jag eller hästen var nöjda. Däremot när jag tränade för equiterapeuten så visade hästen tydligt att detta var den rätta vägen.

Det viktigaste är att man förstår varandra och har samma syn på hästar. Utbildningen på tränaren har inte alltid nån betydelse.
 
Sv: vilken sort tränare

Det jag tycker är absolut viktigast är att tränaren prioriterar häst och ryttares välmående före en för kort form i ett för tidigt stadium, tex.
Jag vill att tränaren ska tänka, vad behöver just den här ryttaren och just den här hästen för att de ska kunna ta ett steg längre? Tex behöver de padda upp sadeln, byta bett, byta nosgrimma, byta sadel osv eller behöver de bara hjälp att lära sig hjälperna och lösgöra hästen?
Om jag tränar för en ny tränare har jag en tendens att bli lite skeptisk till tex en ny övning som jag inte alls tror på. Då borde jag kanske bara hålla god min och rida övningen som tränaren sagt åt mig och göra innan jag börjar ifrågasätta! Men ibland är det svårt att göra det och då måste tränaren kunna förklara varför just den övningen eller dyl. Jag klarar inte av tränare som ger till svar: "tror du inte på mina metoder har du inget här och göra". Det handlar ju bara om att marknadsföra sig själv och att inge förtroende? Och dessutom ska man ju ha en dialog?
En träning jag var på kom jag in i ridhuset, flera ekipage är utspridda avsuttet i hela ridhuset och tittar på en man som varv efter varv galopperar över en studsserie med en svettig och flack häst, dvs ingen kvalitet i sprången. Detta var en hoppträning iof men första intrycket av tränaren var inte så bra! Och med det ville jag säga att första intrycket också är viktigt!

Någon som håller med om ngt eller har synpunkter? :D:bump:
 
Sv: vilken sort tränare

Jag rider för en mycket duktig dressyrryttare som håller på att ta sin tränarlicens. Hon passar mig och min häst perfekt, det är också viktigt. Jag har ridit för en annan duktig tränare som inte passade den häst jag red då, även om hon passade mig. Ibland får man byta utan att det egentligen är något fel på den tränare man har - ibland passar det bara inte.
 
Sv: vilken sort tränare

Jag har ridit för ett antal tränare och ridlärare men inte förrns jag började rida för min eqiuterapeut började jag på allvar begripa vad det handlade om.

Har ridit för en mycket berömd A-tränare och där handlade det endast om att sparka och dra ihop. Varken jag eller hästen var nöjda. Däremot när jag tränade för equiterapeuten så visade hästen tydligt att detta var den rätta vägen.

Det viktigaste är att man förstår varandra och har samma syn på hästar. Utbildningen på tränaren har inte alltid nån betydelse.

Jag har oxå tränat för en riktigt duktig dressyrtränare, men det var mycket att driva enormt mycket, och ha extremt korta tyglar. Vilket gjorde att min häst blev spänd, och kändes som en planka att sitta på. Det kändes som om man bara skulle dra ih
op hästen. Och jag kände mig så elak mot hästen, som annars är väldigt mjuk och lyhörd. Har nu testat en ridlärare, som har dragit ner på tempot, men noga med att takten finns. Det känns som om det finns harmonin i ridningen.
finnas.
Och och
 
Sv: vilken sort tränare

Ni får ursäkta mitt konstiga svar, var tvungen att svara, och då Internet ligger nere, fick jag ta det via mobilen. Och insåg att jag inte vet hur man raderar här:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Äpplet.
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp