Hej,
lutar nog åt att den första är en landå, även om det är lite svårt att avgöra från bilden. Om det är en landå, skall du kunna sänka ner sidofönstren i dörrarna. Dessutom skall den ha suffletter framåt och bakåt, vilka också skall kunna fällas ner. Som det verkar på bilden, kan det vara sufflettspännarna som "stagar upp" sido och tak-konstruktion. En renare sidobild skulle göra det lättare att avgöra.
Hittade en tredje bild när jag skulle dra iväg svaret, och det styrker landåtanken. Om du har kvar delarna till suffletterna, kan jag tänka mig att det kostar i storleksordningen 15.000:-/st att fixa dom. Mycket pengar, men värdet på vagnen skulle öka med mycket mer.
Den andra skulle kunna vara en sk åkvagn eller möjligen en mer påkostad variant av trilla. Framdelen ser ut att kunna vara en sådan, medan bakdelen mest likar en promenadvagn. I en katalog från Ljungbergs, Skillingaryd, finns bild på en Viktoriavagn som liknar din. Tycker dock att den verkar för hög för att vara det, men det förekom ju alla slags varianter (och benämningar) förr, så varför inte?
Vänd dig till VHS, Vagnshistoriska Sällskapet, så får du säkert mera exakta svar.
LIA