Vilken slags läkare ska jag gå till?

Azalea

Trådstartare
Jag har fått ett märke på huden. Först trodde jag att det var ett helt vanligt blåmärke, men det är oförändrat till färg och form sedan jag upptäckte det för över en månad sedan. Jag upplever ingen svullnad eller liknande, som mest kliar det lite ibland.

Det sitter på yttre blygdläppen, längst ut mot ljumsken. Storlek som en enkrona ungefär, fast oregelbundet till formen. Ska jag vända mig till gyn eller husläkare?
Det är ju verkligen inget akut, men jag bekymrar mig lite över det, så jag vill kolla upp det om det är kvar om ytterligare x antal veckor.

Senast ändrad:
Jag hade ett födelsemärke som ändrat form & färg som satt på "musen". Besökte sjukhusets gynekologiska mottagning i ett annat ärende och när jag ändå låg där med bar underkropp så tog de bort födelsemärket också. Men vet inte om det kanske kvittar vart man vänder sig, husläkaren har väl erfarenhet av hudförändringar (oavsett var de sitter) men sen om man inte känner sig bekväm med att visa underlivet för en "vanlig" läkare är det nog bara vända sig till gyn. Eller ringa närmaste HC/VC och fråga var de tycker man ska vända sig.

Jag har fått ett märke på huden. Först trodde jag att det var ett helt vanligt blåmärke, men det är oförändrat till färg och form sedan jag upptäckte det för över en månad sedan. Jag upplever ingen svullnad eller liknande, som mest kliar det lite ibland.

Det sitter på yttre blygdläppen, längst ut mot ljumsken. Storlek som en enkrona ungefär, fast oregelbundet till formen. Ska jag vända mig till gyn eller husläkare?
Det är ju verkligen inget akut, men jag bekymrar mig lite över det, så jag vill kolla upp det om det är kvar om ytterligare x antal veckor.

Det beror på hur sjukvården är organiserad där du bor.
Men jag tror att de flesta Allmänmedicinare är mer kunniga än gynekologer vad gäller hudförändringar, även när de sitter i underlivet.

Jag skulle börja med att gå till gyn som hade fått skicka mig vidare till den hen bedömde lämplig om inte hen själv kände sig kompetent.

Jag tror Hudkliniken även hanterar sånt som rör den "delen" av kroppen. Jag ska själv till hudkliniken denna vecka (av en annan anledning) och minns att jag fick bl.a. de valen när jag ringde och skulle knappa in rätt "sorts" hudfråga.

Du kan också ringa hudklinikens rådgivning och fråga! Eller rådgivningen hos gyn.

Tack allihop! Jag läste lite kring PCOS av annan anledning (tappar så himla mycket hår :down:) och då såg jag nåt om att PCOS kan medföra hyperpigmentering. Tittade på några bilder på det som ser ut ungefär som mitt märke, så det är säkert det. Kommer behöva gå till gyn om ett par veckor hur som helst, så kan kolla det då. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka