Vilken skärbräda?

Själv har jag iaf aldrig haft problem relaterade till mathygien, inte heller min sambo eller hans familj och vi alla kör på träskärbrädor. Men, det är ju inte något forskningsresultat för den sakens skull :D

Det har inte jag heller och jag har alltid använt plast till rått kött.

Mina plastskärbrädor är för övrigt inte särskilt slitna. Jag förstår inte riktigt hur folk lyckas få dom riktigt repiga.

Skär man sina grönsaker och kött rätt, med nyvässad kniv, så touchar den ju bara precis brädan. Behöver man ta i med kraft och smäller ner i brädan hade man för oskarp kniv/fel teknik.

Skärbrädor är alltid bra att diska för hand emellanåt då man får en 'manuell' skurning man inte får i maskin.
Dvs man får i regel bort bakterier och smuts bättre när man diskar manuellt och för hand(om man gnor ordentligt då 😁).
Däremot är ju maskinen bra också då det är högre temp och längre tid.

Jag diskar alltid kycklingskärbrädor en gång för hand och direkt in i maskinen.

Fördelen med trä är att du kan slipa och hålla efter vartefter den blir sliten.
Plast måste bytas ganska frekvent då de blir slitna av kniven och börjar därmed även bli svåra att få ordentligt rent.

Jag har både ock både hemma och på jobbet (restaurang) , det är bara viss mat jag skär på trä av nån anledning, annars är det mest plast.
Och då har man olika färg till olika kategorier. Men det är ju lite mer noga på jobbet än i hemmet förstås.

Mina plastskärbrädor är för övrigt inte särskilt slitna. Jag förstår inte riktigt hur folk lyckas få dom riktigt repiga.

Skär man sina grönsaker och kött rätt, med nyvässad kniv, så touchar den ju bara precis brädan. Behöver man ta i med kraft och smäller ner i brädan hade man för oskarp kniv/fel teknik.
Fast har du vassa knivar och skär mycket går det ju såklart genom livsmedlet och repar skärbrädan vare sej du vill eller ej, hur försiktig du än må vara.
Du vill ju igenom och då måste ju kniven såklart träffa skärbrädan också.

Har ingen hos mej som är brutal med kniven och smäller ner den i skärbrädan.. det handlar varken om deras teknik eller slöa knivar..

Fast har du vassa knivar och skär mycket går det ju såklart genom livsmedlet och repar skärbrädan vare sej du vill eller ej, hur försiktig du än må vara.
Du vill ju igenom och då måste ju kniven såklart träffa skärbrädan också.

Har ingen hos mej som är brutal med kniven och smäller ner den i skärbrädan.. det handlar varken om deras teknik eller slöa knivar..

Ja det är klart att brädan blir påverkad, men är det verkligen till en sån grad att det blir stora mängder mikroplaster om man handskas varsamt med knivar och byter ut brädan vart 10:e år eller så?

Jag har sett brädor hemma hos folk som är helt fnasiga, och det ser lite läskigt ut, och jag förstår inte hur det går till om man inte handskas väldigt knasigt med kniven.

Största anledningen till att jag inte har träskärbrädor är att jag vill kunna köra den i diskmaskinen.

Jag använder enbart skärbrädor i trä och det har inte varit något problem med bakterier, använder diskmedel och skurborste om det slarvats så det torkat in. Sen när ytan börjar bli sliten och mera porös hyvlar jag av och den är som ny igen. Vill ha stora skärbrädor så gör dem själv, små tycker jag är hopplösa att använda.

Plast känns på något sätt som mera ohygieniskt.

Ja det är klart att brädan blir påverkad, men är det verkligen till en sån grad att det blir stora mängder mikroplaster om man handskas varsamt med knivar och byter ut brädan vart 10:e år eller så?

Jag har sett brädor hemma hos folk som är helt fnasiga, och det ser lite läskigt ut, och jag förstår inte hur det går till om man inte handskas väldigt knasigt med kniven.

Största anledningen till att jag inte har träskärbrädor är att jag vill kunna köra den i diskmaskinen.
Är de fnasiga är de antagligen väldigt gamla snarare. inte att man är särskilt våldsam med kniven, de flesta brukar vara väldigt försiktiga.

Jag tror i allmänhet inte man byter sina skärbrädor särskilt frekvent i den mån det skulle behövas och att problemet sitter där än i knivhanteringen ärligt talat.

Men jag hoppas verkligen man byter (sin slitna plast)- skärbräda oftare än vart tionde år dock? 😳
Men har man dom så länge är det klart de blir slitna och ser (och blir) läskiga ut?
Ju slitnare ju svårare att göra rent ordentligt och ju mer plast får man ju naturligtvis i sig ju luddigare den blir av slitage..

Att de blir slitna har inte så mycket med oaktsamhet med kniven att göra, de blir slitna med tiden bara. Ju mer de används ju mer nötta blir de ju såklart.
Vi har våra i några månader på jobbet sen måste de bytas- men vi vi skär stora mängder varje dag- alltså- det blir slitet.

Trä! De bakterier som finns i mat behöver trots allt lite gynnsamma förhållanden för att växa till, diskar man någotsånär noga mellan rå kyckling och grönsaker så är det lugnt, har man lite bakteriefobi kan man ju ha två olika skärbrädor. En för kött och en för grönsaker/sådant som ska ätas rått.

En brädbit. Billig, går att hyvla av när den blir tråkig i ytan - eller göra ved av och ta en ny brädbit.

Liknande trådar

Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
732
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 259
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 467
Senast: Sasse
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 346
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka